Joel Fisher

Galerie Art Affairs, Wittenburgergracht 313, Amsterdam. T/m 19 okt. Wo t/m za 13-18u. Prijzen van 2400 tot 60.000 gulden.

De Amerikaan Joel Fisher (Ohio, 1947), maakt sinds jaar en dag kunstwerkjes die spotten met de tegenstelling abstract-figuratief. Zijn op kleine stukken papier met potlood of inkt gezette lijnen lijken op het eerste gezicht vooral zichzelf te zijn. Soms lijken ze op runen, op de letter V, op vierkantjes, maar dat zijn interpretaties die geheel voor rekening van de kijker komen, die het nu eenmaal nooit kan laten om het onbekende tot iets bekends te herleiden. Daarom lijken de lijnen van Fisher het vaakst op poppetjes: op een dansend poppetje, op een rennend poppetje, op een droevig poppetje, op een poppetje met een geweer in de aanslag.

Voor puristen, die hun oordeel uitsluitend op het kunstwerk zelf willen baseren, zal het hierbij blijven, want er zijn waarschijnlijk weinig kijkers die op eigen kracht kunnen ontdekken dat Fishers lijnen niet aan zijn fantasie ontspruiten, maar dat hij ze heel precies natekent. Op het grove, door Fisher zelf uit afval vervaardigde papier, bevinden zich kleine haartjes, en een van die haartjes tekent Fisher, sterk vergroot, weer na op het papier. De tekeningen worden daardoor een soort minimalistische zoekplaatjes.

In een catalogus schreef Fisher in 1987: “Sometimes, though not always, old meanings invade the new forms and hold on with a tenacity that cannot be broken. At other times the forms are innocently open to any of the uses we might make of them.”

Af en toe maakt Fisher naar een haartje behalve een tekening ook nog een klein of groot bronzen beeld. Net als de kijker laat de kunstenaar zich daarbij leiden door de hang naar het figuratieve: van een haartje maakt hij rustig een zeehond met een bal. In het Stedelijk Museum in Amsterdam stelde Fisher in 1978 haartekeningen die leken op letters en cijfers tentoon. Maar meestal blijft het haartje gewoon een haartje, ook als het is opgeblazen tot de proporties van een muurschildering, zoals Fisher ter gelegenheid van zijn expositie in galerie Art Affairs vervaardigde, waar 30 werken sinds 1978 te zien zijn. Er bestaat niet veel beeldende kunst waar je om kunt lachen. Om Joel Fishers tekeningen en sculpturen kan dat wel.

    • Bianca Stigter