Foto: HOEVEN, 6 SEPT. Geronk en geknal verstoort ...

Foto: HOEVEN, 6 SEPT. Geronk en geknal verstoort de anders zo rustieke omgeving. Drie dagen lang zijn een paar duizend motoren belangrijker dan de natuur. In recreatiepark Bosbad Hoeven hield de Harley Owners Group de derde European Rally. In grote getalen kwamen ze dit weekeinde naar Brabant. Om te zien, maar vooral ook om gezien te worden.

Ruim vijfendertighonderd Harley Davidsons waren op het festival te bewonderen, uit alle delen van de wereld. Na Groot-Brittanie en Frankrijk had de Harley Owners Group, de wereldomspannende organisatie van berijders van deze motor, Nederland uitgekozen voor de European Rally. Met een extra feestelijk tintje dit keer, want precies negentig jaar geleden rolde de eerste Harley-Davidson de fabriek uit.

Kleinzoon en achterkleinzoon van de Davidsons, Willy G. en Bill Davidson, waren ook in Hoeven. Zaterdag vormden zij de voorhoede van een stoet motoren die een veertig kilometer lange rit door de omgeving maakte. Veel mensen langs de route keken met grote ogen naar de eindeloze rij voertuigen. Rokend en brommend trokken museumstukken en hyper-moderne motoren zij aan zij aan het publiek voorbij. Dorpjes liepen uit om de tweewielers te bewonderen.

Tussen de midgetgolfbaan, de visvijver en de zwembaden stonden de motoren opgesteld. Poetsen en pronken. En vloeken zodra de eerste regendruppels uit de grijze hemel neerdalen. Met zorg moesten plastic zeiltjes over het kostbare voertuig.

Harley-Davidson is voor velen veel meer dan alleen een motormerk. Het is een levensstijl. Leren motorkleding gesierd met het Harley-Davidson vignet is de bijbehorende klederdracht. Talloze stands waren op het terrein te vinden met Harley-Davidson riemen, T-shirts, posters, tassen, vlaggen en petjes. Voor de echte fanaten was er zelfs een Harley-Davidson servies te vinden.

Een aanwezige beaamt dat het motormerk voor sommigen een levenswijze is. “Ze dossen zich helemaal uit voor een festival als deze. Thuis trekken ze weer hun gewone kloffie aan. Ik vind het wel leuk om te zien, maar doe er zelf niet aan mee.” Hij begrijpt het fanatisme van anderen wel. “Er is op de wereld maar een motormerk en dat is Harley-Davidson. Ze rijden ontzettend lekker.”

Een echtpaar dat met hun motor naar het festival is gekomen, is het daar ten dele mee eens. “Er zijn motoren die veel lekkerder rijden. De Harley-Davidson ziet er alleen ontzettend mooi uit. Als de Harley niet meer bestaat, ga ik nog liever fietsen dan dat ik een andere motor koop.” De twee zien hun motor absoluut niet als enkel een vervoermiddel. “Het is een soort familielid, een pronkstuk. Thuis staat hij ook niet in de garage, maar in de hal.”

De fabriek van Harley-Davidson maakte van de European Rally gebruik om de nieuwste modellen aan het Europese publiek te tonen. In een grote tent schitterden en glommen ze voor de bezoekers. Gina, miss Harley-Davidson, deelde foto's met handtekeningen uit. Ze kon echter onmogelijk opboksen tegen de veel populairdere tweewielers. Naast marketingdoeleinden stond de Rally ook in het teken van fondsenwerving voor de Vereniging Spierzieken Nederland.

Zondag was het terrein toegankelijk voor het publiek. Enkele duizenden bezoekers passeerden de toegangsdeuren van het recreatiepark. Dan zit het er weer op en kan de 'Harley-look' worden verruild voor de dagelijkse kledij.