RJR Nabisco lijdt onder tabakstrijd

Het voedingsmiddelen- en sigarettenconcern RJR Nabisco heeft zijn winst in het tweede kwartaal van dit jaar zien dalen van 87 miljoen dollar naar 77 miljoen dollar vooral door de harde concurrentie op de sigarettenmarkt in de Verenigde Staten. In het eerste halfjaar groeide de winst, van 72 miljoen naar 240 miljoen dollar. RJR Nabisco brengt de sigarettenmerken Camel en Winston op de markt.

Ook de omzet daalde in het tweede kwartaal. RJR Nabisco verkocht voor 3,71 miljard dollar tegenover 3,98 miljard in dezelfde periode van 1992. In de eerste zes maanden ging de omzet eveneens omlaag van 7,6 miljard dollar naar 7,45 miljard dollar.

Volgens topman C. Harper waren de resultaten in het tweede kwartaal lager door de concurrentie op de sigarettenmarkt. De prijsoorlog op de Amerikaanse tabaksmarkt heeft negatieve gevolgen voor het jaarresultaat. Harper verwacht dat zijn concern de verkoopprijzen voor Camel en Winston opnieuw zal verlagen.

De tabaksdivisie zag de winst in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal dan ook sterk dalen van 580 miljoen dollar naar 369 miljoen dollar. De tabaksactiviteiten buiten de VS hadden geen last van de concurrentie en vertoonden een winstgroei van 134 miljoen dollar naar 146 miljoen dollar. De voedings- en koekjessector merkte niets van de merkenstrijd. Deze divisie zag in het tweede kwartaal het resultaat stijgen van 240 miljoen dollar naar 254 miljoen dollar.