Zonder telefoon door regenval; gratis bellen na computerfout PTT

DEN HAAG, 29 JULI. De hevige regenval van de afgelopen dagen heeft gisteren een storing veroorzaakt in het telefoonverkeer in Wateringen. Ongeveer 150 abonnees, voornamelijk tuinders, konden tussen 16.00 en 22.30 uur niet bellen.

De storing ontstond door een zwakke plek in een koperkabel in de tuindersgemeente. Doordat het grondwater was gestegen "verzoop' de kabel en werd het telefoonverkeer onderbroken. PTT Telecom is in dit geval niet aansprakelijk voor de geleden schade, zoals is vastgelegd in de Wet op de telecommunicatievoorzieningen. “Dit is een geval van overmacht”, aldus een woordvoerder van de PTT. Alleen in geval van opzet of roekeloosheid is PTT Telecom aansprakelijk. Volgens de woordvoerder wordt 95 procent van de telefoonstoringen in Nederland veroorzaakt door “externe omstandigheden”. Meestal gaat het om aannemers die bij graafwerkzaamheden een kabel raken.

Een enkele keer is een storing in het voordeel van de abonnee, zoals dit voorjaar in Leidschendam en Voorburg, waar achtduizend telefoonabonnees zeven weken lang gratis hebben gebeld. Dat bleek bij de "afrekening' deze maand. De storing, die op 17 maart ontstond in de telefooncentrale Den Haag Bezuidenhout, heeft de PTT enkele tonnen gekost. In een begeleidende brief bij de nota legt directeur ir. L.H.M. Crousen uit waarom de rekening zo laag was.

De storing in maart werd weliswaar ontdekt en verholpen, maar er was geen rekening gehouden met een tweede storing die tegelijkertijd plaatshad. Na bijna twee maanden werd ontdekt dat de telefoongesprekken in delen van Leidschendam en Voorburg niet werden geregistreerd. Als de PTT niet kan aantonen hoeveel gesprekken zijn gevoerd worden geen kosten in rekening gebracht.

De storing had te maken de invoering van het nieuwe notasysteem van PTT Telecom. Om klanten gespecificeerde nota's te kunnen leveren moeten enige honderden centrales in Nederland worden aangepast. Den Haag Bezuidenhout was een van de eerste centrales die computergestuurd werd en waarin de software werd vernieuwd, aldus PTT Telecom. “We hebben de centrale uitvoerig getest, maar niet regelmatig genoeg gecontroleerd. Daartegen hebben we nu maatregelen genomen. Het is voor ons een dure les, maar dat wordt ingecalculeerd. Voor de klant is het in elk geval een echte meevaller.”