Uitruil Franse heli's tegen Fokker 100's overwogen

ROTTERDAM, 29 JULI. De Nederlandse en Franse regering hebben “verkennende besprekingen” gevoerd over een mogelijke uitruil van industriële produktie. Nederland zou 17 Cougar transporthelikopters bij het Franse Eurocopter aanschaffen. Als tegenprestatie zou de Franse luchtvaartmaatschappij Air Inter 5 of 10 Fokker-100 vliegtuigen kopen. Premier Lubbers heeft daarover half juni in Parijs gesproken met zijn Franse collega Balladur.

Nederland zal voor een kleine half miljard gulden lichte transporthelikopters aanschaffen voor de Luchtmobiebele Brigade. Tegenkandidaat is de Sea Hawk van Sikorsky. Defensie besluit pas dit najaar welk type wordt gekozen. De luchtmacht heeft een voorkeur voor de Sea Hawk.

Een eventuele bestelling van Fokker 100's door Air Inter zou komen bovenop de bij defensieopdrachten gebruikelijke compensatie-orders voor de Nederlandse industrie. Fokker hoopt dat Defensie zal kiezen voor de Franse helicopter. “Maar wij zitten een beetje aan de zijlijn en wachten af”, zegt een woordvoerder.

Een complicerende factor is dat Air France, moedermaatschappij van Air Inter, liever wil dat haar dochteronderneming Boeing 737's bestelt. Daarbij gaat het om toestellen die Air France heeft moeten annuleren, waarvoor het bedrijf boetes moet betalen. Airbus op zijn beurt is tegen de aanschaf van Boeings door Air Inter omdat daarmee een mogelijk belangrijke klant aan zijn neus voorbijgaat. Een Nederlandse keuze voor Cougar-helikopters in ruil voor Fokkers zou de Franse vliegtuigindustrie goed uitkomen: Aérospatiale, de Franse vliegtuigbouwer is evenals het Duitse Dasa - de nieuwe eigenaar van Fokker - aandeelhouder in Airbus. Aérospatiale bezit verder 60 procent van Eurocopter, de resterende 40 procent is in handen van Dasa.

Mocht de Sea Hawk van Sikorsky afvallen dan betekent dat een fikse tegenvaller voor Philips. Het elektronicaconcern was door de Amerikanen een belangrijke compensatieopdracht in het vooruitzicht gesteld. Philips zou, ter waarde van circa honderd miljoen gulden, CD-I systemen aan Sikorsky leveren. In Eindhoven geeft men, zolang de beslissing door Defensie niet is genomen, geen commentaar.