Alliantie tussen Warner Lambert, Wellcome en Glaxo

Het Amerikaanse farmacieconcern Warner-Lambert (35.000 werknemers) heeft twee afzonderlijke, maar nauw aan elkaar gekoppelde principe-overeenkomsten gesloten met de Britse branchegenoten Wellcome en Glaxo.

Warner-Lambert wil met beide samenwerken bij de ontwikkeling en distributie van geneesmiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn en richt met Wellcome een joint venture (Warner-Wellcome Consumer Health Products) op voor de ontwikkeling en distributie van een reeks produkten waaronder zonder recept verkrijgbare versies van Wellcomes virusbestrijdende geneesmiddel Zovirax. Met Glaxo wil Warner-Lambert een joint venture oprichten voor de ontwikkeling en distributie van een eveneens zonder recept verkrijgbaar versie van Glaxo's geneesmiddel Zantac (tegen maagzweren). Die produkten zullen worden verkocht via de Warner-Wellcome joint venture.

Zantac is volgens Glaxo 's werelds best verkochte recept-medicijn. In 1992 werd voor meer dan 3,2 miljard dollar verkocht.

Warner-Lambert neemt de dagelijkse leiding van de Warner-Wellcome joint venture op zich en heeft recht op 70 procent op van de in de VS gemaakt winst. Van de elders geboekte winst - minus de aanloopkosten - krijgt ieder de helft. In de joint venture met Glaxo neemt Warner-Lambert eveneens de dagelijkse leiding voor zijn rekening, maar de ontwikkelingskosten en winst worden gelijkelijk verdeeld. De inkomsten op basis van octrooien zullen echter toevallen aan Glaxo.