Begemann jaagt op Duits bedrijf

ROTTERDAM, 28 JULI. President-grootaandeelhouder van Koninklijke Begemann, J.A.J. van den Nieuwenhuyzen, jaagt op het laatste grote, nog niet geprivatiseerde bezit van de Duitse Treuhandanstalt, de tot nu toe onverkoopbare Deutsche Waggonbau Aktiengesellschaft (DWA). Bij het bedrijf werken bijna 10.000 voormalige Oostduitsers, bijna evenveel als bij Begemann zelf.

Dieter Papsch, directeur van het secretariaat van de raad van bestuur van DWA, heeft gezegd dat er plannen voor overneming door Begemann in conceptvorm bestaan. Eerder lekte uit dat Siemens belangstelling had voor delen van DWA, maar steeds ketsten besprekingen af omdat de Treuhandanstalt DWA alleen in z'n totaliteit wilde verkopen. Papsch verwacht dat het in geval van een overneming door Begemann tot een samenwerking zal komen tussen DWA en Begemanns dochteronderneming Holec Machines en Apparaten in Ridderkerk.

Holec-directeur personeel en organisatie, B.S.A.M. Holthuizen, heeft verklaard dat er onderhandelingen gaande zijn, maar hij wees erop dat de overnamebesprekingen zich in verkennend stadium bevinden en een definitieve transactie nog veel tijd in beslag zal nemen.

Bij DWA vinden grote saneringen plaats. In 1989 werkten er nog 25.000 mensen bij het concern, vergelijkbaar met bedrijven als DSM, Nedlloyd of Hoogovens. Het bedrijf zet ongeveer 2 miljard mark om te zetten. Dat is ongever een kwart van het bedrag dat Nederlandse bedrijven met zo'n personeelsbestand omzetten. Nu werken er nog 9300 mensen bij DWA. De bedoeling is tot 1995 nog 1.500 mensen te ontslaan.

DWA probeert op dit moment Westerse orders binnen te halen, maar Papsch van DWA geeft toe dat meer dan vijftig procent afhankelijk is van de afzet in Oost-Europa. Voor dit jaar heeft DWA 1,2 miljard mark aan orders die afkomstig zijn van het voormalige Oostblok.

De besprekingen tussen Van den Nieuwenhuyzen en DWA zijn uitgelekt op een moment dat Van den Nieuwenhuyzen problemen heeft met zijn bedrijvenconglomeraat Begemann. Hij probeert het concern snel te reorganiseren, wegens sterke terugval van de resultaten. Dit jaar verwachten analisten van ABN Amro echter voor het eerst een netto-verlies van de groep. Begemann heeft als nieuwe speerpunt de vervoerssector uitgeroepen. Bij Begemann is dat een winstgevende groep, met 1.700 werknemers, die aandrijvingen voor kranen, trams, treinen en metro's maakt en door toevoeging van DWA versterkt zou kunnen worden. Volgens directeur Holthuizen wil Begemann in de toekomst niet alleen toeleverancier zijn, maar projecten geheel afwerken. Daar hoort ook de mogelijkheid bij complete treinstellen te kunnen leveren, aldus Holthuizen. Van den Nieuwenhuyzen heeft ervaring op het gebied van (voormalig) Oostblokbedrijven. Hij kocht twee jaar geleden een Russisch bedrijf op het gebied van betonvoertuigen, waar 20.000 mensen werken. Dit Russische bedrijf houdt Van den Nieuwenhuyzen echter buiten de boeken van Begemann.