Schippers zijn niet tevreden met concessie

PAG.13 AKKOORD VAN EINDHOVEN

DEN HAAG, 27 JULI. De binnenvaart op België wordt wettelijk geregeld. Daarbij worden verladers en expediteurs verplicht hun lading aan te bieden aan de Rotterdamse schippersbeurs waar vaste bodemprijzen gelden.

Deze concessie heeft bemiddelaar mr. B. Biesheuvel gisteren namens minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) gedaan aan de binnenschippers die sinds begin deze maand actie voeren voor een wettelijke regeling van het toerbeurtsysteem in het Noord-Zuidverkeer.

De schippers reageerden verdeeld op het voorstel. De christelijke schippersbond CBOB is tevreden, de onafhankelijke schippersbond ONS niet, omdat het "slechts' een overgangsregeling betreft, die geldt totdat binnen de Europese Gemeenschap overeenstemming is over de marktordening in de binnenvaart.

De blokkades van de schippers op vijf plaatsen in de waterwegen duurden vanmorgen voort. Aan het begin van de middag kregen veertien actievoerende schippers in Terneuzen een officiële waarschuwing van de burgemeester. Ze overtreden volgens hem de wet en lopen het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de schade van hun blokkade. De vervoersorganisatie EVO raamt de schade van de blokkade-acties op ongeveer 4 miljoen gulden per week.

Bemiddelaar en oud-premier Biesheuvel sprak gisteren na afloop van het vier uur durende overleg met vertegenwoordigers van de actievoerende schippers van een “doorbraak”. Volgens hem is de belangrijkste eis van de schippers nu ingewilligd.

De schippers hebben tot woensdagmiddag tijd gevraagd voor hun reactie op het voorstel. “Het is meer dan we hadden verwacht”, aldus de CBOB-zegsman. ONS-onderhandelaar N. Seinen verwacht dat de leden het onvoldoende zullen vinden en zullen doorgaan met de blokkades.

Vooral het tijdelijke karakter van de wettelijke regeling zit de ONS dwars. “We accepteren geen tijdelijke regeling die alleen maar bedoeld is om de schepen weer aan het varen te krijgen”, zegt schipper Deen, actievoerder bij de blokkade in Terneuzen.

De EVO, die de belangen behartigt van opdrachtgevers in de binnenvaart, staat zeer sceptisch tegenover het voorstel van Biesheuvel. Het plan staat volgens de EVO op gespannen voet met het Europese anti-kartelbeleid.

Het voorstel van Biesheuvel is tot stand gekomen na overleg met minister Maij-Weggen, staatssecretaris Van Rooy (economische zaken), de Belgische minister van transport Coëme en EG-commissaris Van Miert (mededinging). Vorige week al liet minister Coëme weten het nu nog vrijwillige toerbeurtsysteem te willen regelen bij Ministerieel Besluit. In België hebben binnenschippers steun betuigd aan de acties van hun Nederlandse collega's.