KLM bekijkt banenexport naar India

ROTTERDAM, 27 JULI. De KLM bestudeert de mogelijkheden om een aantal activiteiten op het gebied van de vervoersadministratie over te brengen naar lage-lonenlanden zoals India. Ook automatiseringstaken zouden in de toekomst wellicht buiten Nederland verricht kunnen worden.

De luchtvaartonderneming “inventariseert de mogelijkheden op dit gebied en de consequenties”, bevestigde een woordvoerster van KLM vanmorgen. “Maar er is geen sprake van dat er al besluiten zijn genomen”, aldus de woordvoerster. Het onderzoek naar de overplaatsing van banen naar lage-lonenlanden past volgens haar in het kader van het begin juni door president-directeur P. Bouw aangekondigde voornemen om het kostenniveau van KLM structureel met 300 à 400 miljoen gulden te verlagen.

Op dit moment onderzoekt de KLM met name de mogelijkheden om het Rijswijkse bedrijfsonderdeel Inkomsten en Vervoers Informatie (IVI) geheel of gedeeltelijk over te brengen naar het buitenland. Bij IVI werken ruim 400 personeelsleden. Tegelijkertijd wordt ook de dienst Automatisering (gevestigd in Amstelveen) tegen het licht gehouden, maar “daar is de inventarisatie nog lang niet zover”, aldus de woordvoerster.

De KLM is niet de enige luchtvaartmaatschappij die zulke kostenmaatregelen overweegt. Swissair, dat samen met KLM, Austrian Airlines en SAS onder de projectnaam Alcazar vergaande samenwerkingsvormen onderzoekt, is al anderhalf jaar geleden begonnen met het overbrengen van de vrachtadministratie naar India. De Zwitserse maatschappij zou ook plannen hebben om de passage-administratie over te hevelen.

De Vervoersbond FNV is nijdig over de plannen van de KLM, zo schreef onderhandelaar José Smeets deze week in FNV Magazine. “Terwijl de vakbonden hier alles doen om door middel van loonkostenbeheersing en produktiviteitsstijging de werkgelegenheid zeker te stellen, is het bedrijf gaan onderzoeken of het gras elders toch niet groener is”, aldus Smeets. Volgens de FNV blijkt uit het KLM-onderzoek dat in India personeel op academisch en hbo-niveau te krijgen is voor 8000 roepies (300 gulden) per maand. Door de vervoersadministratie naar Bombay te verplaatsen zou de KLM op een totale kostenpost van 40 miljoen gulden volgens de FNV 22 miljoen gulden kunnen besparen.

Een internationale herverdeling van werk is niet tegen te houden, erkent FNV-woordvoerder B. Duym, maar dat KLM juist op dit moment zulke plannen wil doorvoeren is volgens hem “slecht gekozen”. Het Nederlandse grondpersoneel heeft volgens hem een produktiviteitsstijging van 25 procent bereikt en is akkoord gegaan met een bevriezing van de lonen.