Ada waarschijnlijk strop voor organisator

AMSTERDAM, 27 JULI. Het bureau Services Products International (SPI) in Ermelo leidt zo goed als zeker een fors verlies op de organisatie van de opera Ada. Boze toeschouwers hebben in totaal voor ruim één miljoen gulden aan claims ingediend. Volgens directeur J. Rooijmans is vooralsnog alleen duidelijk dat “het eindresultaat niet positief zal uitvallen”.

Het opera-spektakel Ada werd eind juni gedurende vier avonden opgevoerd in de Rai in Amsterdam. Tijdens de première ging al van alles verkeerd. Bezoekers klaagden dat ze niets konden zien, het geluid deugde niet en de videoschermen waarop de voorstelling werd vertoond, vielen uit.

In totaal 3.500 mensen, zowel bezoekers van de eerste als van de daarop volgende avonden, claimen een gemiddeld bedrag van 150 gulden terug; in totaal ruim een half miljoen gulden. Ook de Rai eist een half miljoen gulden. Volgens de leiding van het congrescentrum moest na de problemen van de premièreavond extra personeel worden ingezet en zijn drankjes uitgedeeld als tegemoetkoming aan de bezoekers. Tenslotte hebben de 750 figuranten voor twee ton reiskosten gedeclareerd.

Niet bekend

De afwikkeling van de financiële kant van de Ada loopt volgens Rooijmans extra vertraging op door de naar schatting 1.500 telefoontjes per dag van boze mensen die direct hun geld terug eisen. “Als je dagelijks heen en weer moet rijden om advocaten tevreden te stellen die dreigen je faillissement aan te vragen of beslag te leggen, kom je aan weinig andere dingen toe.”

Eerder besloot de organisatie om de drie voorstellingen die in augustus in het Duitse Essen zouden worden gehouden, uit te stellen tot november.