EOE-index zakt na recordstand iets terug; KLM en Nedlloyd naar recordhoogte

ROTTERDAM, 24 JULI. De Amsterdamse beurs kon zich een week voor publicatie van de eerste halfjaarcijfers redelijk handhaven. Veel aandacht was er voor de kwakkelende transportfondsen KLM en Nedlloyd die allebei recordhoogten bereikten, net als het veelgevraagde Koninklijke Olie. De stijgers konden de dalers - Aegon, Hoogovens en Heineken voorop - echter niet in evenwicht houden.

De EOE-index bereikte begin deze week een recordhoogte van 336,49 punten maar zakte vervolgens terug. Gisteren lag het slot op 330,69 punten. De financiële sectort lag er slap bij. Met name Aegon moest het zwaar ontgelden. Het aandeel verloor ruim 4,5 procent in waarde. Hoogovens viel na de koersrally van de afgelopen weken ten prooi aan winstnemingen. De drank- en voedingssector stond deze week onder druk. Heineken, BolsWessanen en Unilever daalden in waarde.

Bij de grootste stijgers op het Damrak viel Fokker op. De witte staarten - de onverkochte toestellen die op Woensdrecht geparkeerd staan - zijn verkocht. Koninklijke Olie sloot gisteren op 178,40 gulden, de hoogste koers die het aandeel dit jaar bereikte. Na eerder onder druk te hebben gestaan van de lagere olieprijs, klommen de Olies in het tweede deel weer omhoog nadat een vooraanstaand effectenhuis het fonds had opgewaardeerd. Koninklijke Olie stond aanvankelijk als "neutraal' in de boeken maar kreeg door het effectenhuis de typering "aantrekkelijk' opgespeld.

In transportland is het nog geen komkommertijd, zo lijkt het. De luchtvaartmaatschappij KLM kwam de afgelopen dagen meermalen in het nieuws. De berichten over de stand van zaken bij de gesprekken tussen de KLM en haar beoogde fusiepartners SAS, Swissair en Austrian Airlines zorgden voor aandacht voor het fonds. De vier luchtvaartmaatschappijen moeten het in september in de officiële onderhandelingen tussen de vier topmannen eens worden over vier hoofdpunten. De waarde van de verschillende maatschappijen, de toekomstige topman van de Europese maatschappij, de plek waar het hoofdkantoor komt te staan en de keuze van de Amerikaanse partner vormen de te nemen hindernissen.

Beleggers uitten dezer dagen weer hun vertrouwen in de KLM. Een sterke koopaanbeveling van een effectenhuis bevorderde die aandacht nog eens. De grote vraag naar het luchtvaartfonds mondde uit in een koersstijging deze week van 2,4 procent. Gisteren lag het slot op 34,10 gulden nadat donderdag een hoogste jaarkoers van 34,40 gulden was bereikt.

Ook Nedlloyd bereikte deze week een recordhoogte. Maandag werd 42 gulden voor het aandeel geboden. De vorige week uitgelekte gesprekken tussen Nedlloyd en de Amerikaanse rederij Sealand trokken het fonds in het eerste deel van de week verder omhoog. Dinsdag viel Nedlloyd ten prooi aan winstnemingen, maar daarna bleef het Rotterdamse transportconcern gevraagd. Een deel van de koerswinst van de afgelopen drie weken wordt toegeschreven aan de magie die de nieuwe topman Leo Berndsen meebrengt. Zijn aantreden schept hoop op betere tijden bij Nedlloyd (slot gisteren: 39,20 gulden). Hij heeft strenge rendementseisen (tien procent op eigen vermogen - red.) gesteld aan de verschillende afdelingen. Nedlloyd Lijnen, de containerlijnvaartdochter, zal dat op eigen benen niet kunnen halen. Om die reden zoekt Berndsen hulp bij een sterke partner, zoals Sealand dat tot de drie grootste rederijen ter wereld behoort.

Deze week werd definitief duidelijk dat de failliet verklaarde stomerijketen Palthe, nu nog genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs, zijn beursnotering definiteif zal verliezen. De bewindvoerder van Palthe verwacht niet dat de bezitters van het aandeel Palthe, waarvan de koers op 20 april nog 32 gulden noteerde, nog iets van hun geld terug zullen zien. De koers van Palthe, dat nu staat genoteerd op het niet-officiële gedeelte van de beurs, sloot gisteren op 1,20 gulden.