Britten doorbreken magie van werelduurrecord

ROTTERDAM, 24 JULI. Voorafgegaan door illustere namen als Fausto Coppi, Jacques Anquetil, Ercole Baldini, Roger Rivière, Eddy Merckx en Francesco Moser zijn Chris Boardman en Graeme Obree de nieuwe machthebbers van het uurrecord. Een week na de volslagen onbekende Schot Obree reed de Engelsman Chris Boardman de grootste afstand binnen een uur: 52 kilometer, 270 meter en 62 centimeter.

Beiden zijn amateurs en vertegenwoordigers van een allerminst succesvolle wielrennatie. Tijdrijden en baanwielrennen zijn niettemin in Groot-Brittannië altijd populairder geweest dat wegkoersen. Voor een deel vindt dit zijn oorzaak in het feit dat tot voor kort wielrennen op de weg in het Koninkrijk uit veiligheidsoverwegingen werd verboden. En nog altijd worden wegkoersen door de verschillende districtspolitie-instanties mondjesmaat toegestaan.

Succesvolle Britse wegrenners zijn spaarzaam geweest. Tom Simpson, Brian Robinson, Michael Wright, Barry Hoban, Ron Yates en Robert Millar zijn eigenlijk de enigen geweest die triomfen vierden in de grote wedstrijden. Op de baan zijn sprinter Reg Harris (rond 1950) en later de achtervolgers Hugh Porter, Tony Doyle (allen wereldkampioenen) en de al genoemde Chris Boardman, die vorig jaar de gouden medaille won op het olympisch toernooi in Barcelona, bekende namen.

Na jaren van stilte rondom de onaantastbare geachte afstand van Moser in 1984 (51.151 km) hebben twee Britten de magie van het werelduurrecord doorbroken. Obree spotte vorige week met alle methoden die Moser en Merckx, die tot de beste renners aller tijden behoren, aanwendden voor hun records in Mexico Stad. Materiaal noch fysieke preparatie noch de ijle lucht van Mexico stonden aan de basis van zijn record. Waarschijnlijk is de ei-houding van zijn lichaam - zijn borst op het stuur - doorslaggevend geweest.

Boardman stond al bekend als een tijdrijder na de Spelen van 1993. Toen bediende hij zich van de zogenoemde Lotus-fiets, gemaakt van ultra-licht materiaal en voorzien van een vleugelstuur. De autofabriek Lotus toonde ditmaal geen interesse in een recordpoging. Uiteindelijk bleek bij de Franse firma Corima ontwerper Pascal Pascaud bereid een fiets voor hem te bouwen die bovendien met 6,5 kilo bijna twee kilo lichter was dan de Lotus in Barcelona. Kosten ruim 60.000 gulden, die Boardman bij gebrek aan voldoende sponsors voor een klein deel zelf moest betalen.

De vraag is of de geslaagde records van Obree en Boardman nieuwe pogingen tot gevolg hebben. Dat twee betrekkelijk middelmatige renners tot deze prestaties in staat zijn, zou de interesse bij anderen en vooral toppers kunnen aanwakkeren. Indurain heeft verklaard een recordpoging te overwegen. Evenals Moser, volgend jaar op 42-jarige leeftijd. Obree zei gisteren nadat zijn record door Boardman was verbeterd dat hij binnenkort in Stuttgart revanche wil nemen.