Acht gewonden bij treinongeluk Zuid-Holland

DORDRECHT, 24 JULI. Bij een aanrijding tussen een trein van Dordrecht naar Breda en een landbouwvoertuig zijn gisteravond op het Eiland van Dordrecht acht gewonden gevallen.

Onder hen zijn de treinmachinist en de bestuurder van de combine, die levend uit de wrakstukken kon worden bevrijd. Hij is volgens een woordvoerder van de politie zwaar gewond.

De gewonden werden naar ziekenhuizen in Dordrecht vervoerd. De meesten konden het ziekenhuis in de loop van de nacht verlaten. Een speciaal "traumateam' heeft de overige passagiers opgevangen. De NS heeft bussen ingezet om de passagiers naar hun bestemming te brengen.

Het ongeval gebeurde om kwart over elf, op spoorwegovergang Wieldrechtse Zeedijk, ten zuiden van Dordrecht. De landbouwcombine kon moeilijk manoeuvreren op deze smalle overgang. De overgang was beveiligd met een knipperlicht en had goed zicht naar beide kanten. Volgens de politiewoordvoerder was de bestuurder bezig zijn combine door een bocht vlakbij de overgang te sturen toen de trein zich in de flank van de machine boorde. Als gevolg van de botsing werd het landbouwvoertuig volledig vermorzeld. De trein reed met veertig passagiers vanuit Rotterdam in de richting van Breda.

Het voorste deel van de trein ontspoorde, het achterste deel bleef in de rails. Door het ongeluk waren beide sporen geblokkeerd en was er de rest van de avond geen verkeer meer mogelijk in de richting van Breda. Een woordvoerder van de NS zegt dat de schade aan de rails en de bovenleiding vooralsnog lijkt mee te vallen. Op het traject Rotterdam-Roosendaal was vanaf zes uur vanochtend weer treinverkeer mogelijk, aldus een NS-medewerker.

Het ongeluk had plaats bij een zogeheten AKI-overgang, beveiligd met automatische knipperlichten. Bij dit soort overgangen vinden jaarlijks de meeste ongelukken plaats. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen worden er momenteel alleen nog maar ongelijke kruisingen aangelegd.

Het aantal gelijke overgangen wordt zoveel mogelijk teruggedrongen. Ook worden AKI's vaak vervangen door AHOB's: Automatische Halve Overweg Beveiliging. Bij beveiliging met halve spoorbomen vinden minder ongelukken plaats. Volgens het jaarverslag van de NS over 1992 waren er vorig jaar nog 785 AKI's, 37 minder dan het jaar daarvoor.

Het aantal AHOB's nam daarentegen met 15 toe tot 903. Het totale aantal gelijke overgangen liep met 133 terug tot 3.173. Vorig jaar waren er honderd ongelukken bij spoorwegovergangen, 25 minder dan vorig jaar. Daarbij vielen 38 doden, 13 minder dan in 1991, en 45 gewonden, 13 minder dan in 1991.