De metamorfose van de Amsterdamse Sleepin

De Sleepin in Amsterdam gaat grondig veranderen. Van een vieze drugstent, waar de VVV weigerde mensen naar door te sturen, wordt het budgethotel een culturele "arena' voor jongeren uit binnen- en buitenland. “Zes nationaliteiten aan een tafel, waar vind je dat?”

Sleepin/Arena, 's Gravesandestraat 51, Amsterdam. Tentoonstelling World of Clips. T/m 9 januari 1994. Wo t/m vr 12-17u en 20-22u, za-zo 12-17u.

Het "Meet the World Summer Festival 1993' duurt nog tot 3 sept. Live bands op het programma zijn oa Mau Mau en Lumpy Head (29 juli), The Candy Skins en Jacob's Mouse (5 aug). De superjam woensdagavond wordt op 28 juli door Fred Kienhuis (van the Jack of Hearts) en op 4 aug door Arthur Ebeling verzorgd. Zaterdagavond draaien (internationale) gast-dj's die de Housebeat weinig kans geven.

Budgethotel: slaapzalen ƒ 17,50, kamers met 8 tot 18 bedden ƒ 22,50 en twee-persoonskamers ƒ 40,-. Vooral de zalen zijn in de zomermaanden vroeg in de avond volgeboekt.

Cafe-restaurant (dagschotels vanaf 10 gulden) Arena. Zo t/m do 9-1u, za en zo 9-2u.

Informatiebalie dag 9-13u en 16-21u. Inl 020-6947362/6947444.

Goedkoop, geen avondklok, jongens en meisjes op een zaal, altijd heet water en vooral, geen enkel bezwaar tegen cannabis; de koffieshop in het pand doet goede zaken. Jeugdige toeristen in de Amsterdamse Sleepin weten de voordelen van dit budgethotel naar waarde te schatten. Ze hebben alleen kritiek op de wekdienst die 's morgens om tien uur, half elf, en godbetert 't om kwart voor elf nog eens, de trom roert. “A tourist in Amsterdam needs his sleep, you know.”

Arena, het gloednieuwe café-restaurant bij de Sleepin, heeft al vanaf negen uur zijn glazen deuren uitnodigend openstaan. Witte gezichten boven dampende cappucino's, de "Amsterdam Guides' in soorten en maten op tafel. Wild gekleurde posters vestigen de aandacht op de videoclip-tentoonstelling en op de bands die vanavond in het gebouw zullen optreden. In het trappenhuis weergalmt geklop en gezaag; hier, rondom de monumentale smeedijzeren trap krijgt straks een nieuw jongeren informatiecentrum een stijlvol onderkomen.

De Sleepin van Amsterdam, vroeger beschouwd als een "vieze drugstent' - de VVV wilde er geen (jonge) toerist naar doorverwijzen - ontpopt zich na een jarenlang bestaan van weinig gerennomeerd budgethotel tot een "International Centre for Youth Culture and Tourism'. Op 29 september vindt de officiële opening van het centrum plaats in het bijzijn van minister van WVC Hedy d'Ancona en wordt Sleepin omgedoopt tot Arena. Paul Hermanides, mede-oprichter van De Balie, is verantwoordelijk voor het nieuwe concept van de Sleepin.

Het voormalige St. Elizabeth Gasthuis op de hoek van de Mauritskade en de 's Gravesandestraat is gebouwd in 1890 door architect Bleys. Tot de Tweede Wereldoorlog was het een weeshuis voor gehandicapte meisjes. In 1982 werd het gebouw een Sleepin, waar de gemeente Amsterdam alle verspreid in de stad gelegen slaaphuizen concentreerde. Nu banen honderden rugzak-toeristen zich een weg langs schilders en timmerlieden die de grootschalige verbouwing moeten afronden.

Verlaagde plafonds zijn weggebroken, oude tegelvloeren weer tevoorschijn gehaald, met graffiti besmeurde muren helder wit geverfd. De vraag is voor hoe lang. Het sanitair is, tot grote tevredenheid van de gasten (“schrijf maar dat de wc's hier verdomd schoon zijn”) vernieuwd en uitgebreid. Sommige slaapzalen kregen een arsenaal nieuwe bedden (tachtig blauwmetalen stapelbedden in 't gelid) en op de ongebruikte zolder werden veertig twee-persoons hotelkamers ingericht.

Boven de concertzaal, in de voormalige kapel van het weeshuis, is een tweede verdieping aangebracht: de zuilenzaal. Tegen een achtergrond van negentiende-eeuwse religieuze muurschilderingen en tussen zachtglanzende roodmarmeren zuilen is de tentoonstelling "World of Clips' ingericht, over de geschiedenis van de videoclip. De reizende expositie was eerder te zien in Londen en Glasgow, maar nergens zal Onze Lieve Heer zo onverstoorbaar hebben neergezien op het in twintigvoud vermenigvuldigde lichaam van Freddy Mercury (Bohemian Rhapsody) of op de schokkende heupen van Michael Jackson.

De concertzaal beneden in de kapel, een kale, witgeverfde en totaal doorrookte ruimte, is dit seizoen voor de derde keer het podium voor het "Meet the World Festival': een zomer lang vijf dagen per week muziekfilms, jamsessions, optredens van Nederlandse en buitenlandse bands en zaterdagse dansavonden. “Daarmee zijn we uitgegroeid tot het derde poppodium van Amsterdam,” zegt Hermanides.

Er is veel veranderd sinds 1982: uit de gezamenlijke productie van "Use it' (toeristische gids voor jongeren in Amsterdam) blijkt hoe goed de Sleepin en de VVV elkaar nu weten te vinden. Het aantal overnachtingen steeg in drie jaar met 45.000 naar 75.000 per jaar in 1992 en jongerenorganisaties als de Stichting Jongeren Info en Stichting Jeugdmuseum vestigden zich in het pand van de Sleepin. Ook de EYCA (European Youth Cart Association), “waarvoor steden als Parijs en Brussel in de race waren,” aldus Hermanides, heeft hier onderdak gevonden.

De verbouwing is betaald met een subsidie van 3,5 miljoen gulden van de gemeente Amsterdam in 1992. Het is de bedoeling dat Arena uitgroeit tot een ontmoetingsplaats voor jongeren (vanaf 14 jaar) uit binnen- en buitenland. Wat ligt er meer voor de hand dan in het centraal gelegen café met elkaar aan de praat te raken; of anders wel op het gazon van de oude, schaduwrijke binnentuin, waar op zonnige dagen jongens en meisjes op gitaren tokkelen.

Niet dat Peter (afkomstig uit Glasgow, 19 jaar, sinds een week in de Sleepin) al met Amsterdamse of Nederlandse leeftijdgenoten kennis heeft gemaakt. Wel met Petrus, uit Helsinki. De laatste heeft een jaar natuurkunde gestudeerd in Utrecht en houdt voor hij “helaas” teruggaat naar Finland een maand vakantie in Amsterdam. Hij overnacht niet in de Sleepin, maar is wel bijna dagelijks hier te vinden. “Zes nationaliteiten aan een tafel, waar vind je dat?” Tafelgenoot Frank (23, Ottawa) is verliefd geworden op de hoofdstad. Diefstal van paspoort, 35 gulden en 300 Canadese dollars kan hem niet van zijn stuk brengen. “Thuis vertel ik dat in Amsterdam iedereen zingend op de fiets zit.”

Drugstoerisme? Uit enthousiaste reacties blijkt dat het Van Goghmuseum, het Anne Frankhuis, Vondelpark en wandelingen langs de grachten meer dan verplichte nummers zijn. Maar het liberale drugsbeleid is steeds onderwerp van gesprek en wekt verwondering en bewondering. “Natuurlijk zie ik wel de slechte kanten,” zegt Peter. “Psst, coke, psst xtc,” doet hij voor. Maar in jeugdig optimisme beamen zijn nieuwe vrienden: “als alle steden zo waren als Amsterdam, dan zouden we in een betere wereld leven.”

In de concertzaal waar vanavond de Wild Pumpkins at Night uit Australië optreden, mengen Sleepin-gasten zich met Amsterdamse popliefhebbers. Onder de aanzwellende gitaarmuziek is het echter lastig communiceren. Drie Franse meisjes houden het al snel voor gezien. Ze zoeken giegelend hun weg door de lange gangen van het hotel naar een slaapzaal waarvan een baliemedewerker zei dat er vooral meisjes lagen. Onderweg overal groepjes, stelletjes en eenlingen die nog een joint of sigaret roken. Ondanks slaande deuren, krakende chips-zakken, gerochel, gefluit en gesnurk van zaalgenoten vallen ze onmiddelijk in slaap. Tussen allemaal jongens, blijkt de volgende morgen.