Sigarettenverkoop Philip Morris daalt

Het Amerikaanse tabak-, bier- en levensmiddelenconcern Philip Morris heeft in het tweede kwartaal van dit jaar aanzienlijk minder sigaretten verkocht dan in de overeenkomstige periode vorig jaar. De producent van onder meer Marlboro en Benson and Hedges zag zijn verkoop met 21,5 procent teruglopen tot 47,5 miljard stuks.

Alleen al in de VS verminderde de sigarettenomzet met ruim 53 procent tot 684 miljoen dollar. De af- en omzetdaling wordt grotendeels veroorzaakt door de prijsverlaging die het concern in april doorvoerde. Om marktaandeel te heroveren besloot Philip Morris toen de prijs van een pakje Marlboro met twintig procent te verlagen en ontketende daarmee in de VS een sigarettenoorlog.

Uit die strijd is de onderneming naar eigen zeggen voorlopig als een van de winnaars uit de bus gekomen. In de VS is het marktaandeel van Philips Morris in mei voor het eerst sinds acht maanden weer toegenomen, tot een record van 43,6 procent.

Daarom heeft de onderneming besloten ook de actie uit te breiden tot andere merken als Benson and Hedges, Merit, Virginia en Parliament. De groothandelsprijzen van deze “premium-merken” zullen eveneens met ongeveer twintig procent worden verlaagd.

De daling van de sigarettenverkoop viel duidelijk af te lezen in de kwartaalresultaten. Philip Morris zag zijn winst in het tweede kwartaal afnemen van 1,35 miljard tot 1,05 miljard dollar. De omzet groeide wel, van 15,16 miljard tot 15,79 miljard dollar. In de eerste zes maanden daalde het nettoresultaat van 2,45 tot 2,27 miljard dollar, terwijl de omzet een toeneming vertoonde van 29,2 tot 31 miljard dollar.