Protest van personeel bij Sabena tegen loonsverlaging

BRUSSEL, 21 JULI. Na een staking van 24 uur die gisteravond om 11 uur afliep, is het grondpersoneel van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena vanochtend vroeg, op de nationale feestdag van België, weer aan het werk gegaan. Bij Sabena (in totaal 9.000 man personeel) heerst onrust over plannen om de maatschappij van de ondergang te redden en die onder andere forse loonsverminderingen inhouden, oplopend tot 15 procent.

De staking van het grondpersoneel leidde gisteren tot grote hinder voor de passagiers - die bijvoorbeeld zelf hun koffers naar hun vliegtuig moesten brengen - en tot vertragingen. Maar omdat de piloten niet meededen aan de acties, konden alle toestellen wel vertrekken.

Begin vorige week werd bekend dat Sabena opnieuw in zeer grote moeilijkheden verkeert, onder andere door de onrust in Zare, traditioneel een belangrijke bestemming voor de luchtvaartmaatschappij. Om te overleven heeft bestuursvoorzitter Pierre Godfroid een plan op tafel gelegd dat 5 miljard frank (ongeveer 270 miljoen gulden) aan besparingen moet opleveren. Daarvan moet 2 miljard worden gevonden door optimalisering van de netwerken, 1 miljard door maatregelen om de arbeidsorganisatie nog flexibeler te maken en 1,1 miljard door loonsverlaging. Over de 900 miljoen resterende besparingen, moet na de zomer worden beslist.

In grote lijnen hebben de vakbonden ingestemd met de voorstellen. Maar toch worden er voorbehouden gemaakt omdat niet uitgesloten is dat eind dit jaar nog aanvullende offers van het personeel worden gevraagd. Het plan van Godfroid zal binnenkort in een referendum aan het personeel worden voorgelegd.

Sabena werd ruim een jaar geleden van de ondergang gered door een samenwerking aan te gaan met Air France (nadat eerdere besprekingen met KLM om binnenlandse communautair-politieke redenen waren afgesprongen). Sabena werd toen omgevormd tot een "normale' vennootschap met als belangrijkste aandeelhouders de Belgische staat (61,8 procent) en Air France (37,5 procent). De resterende 0,7 procent kwam in handen van vier Belgische financiële bedrijven. De bedoeling is dat de komende jaren ook het personeel een flink belang verwerft in de luchtvaartmaatschappij. Alle aandeelhouders stopten vorig jaar nieuw geld in Sabena. De Belgische overheid en Air France hebben laten weten dat ze dat niet opnieuw zullen doen. Dat zou ook niet kunnen, omdat ze dan in aanvaring komen met de Europese Commissie, die haar goedkeuring heeft gegeven voor de reddingsoperatie van vorig jaar onder voorwaarde dat dat de laatste keer zou zijn dat Sabene overheidssubsidie krijgt.