Oud-studenten van de dansvakopleiding over hun dromen

De Volgende Stap, Ned. 3, 20.21-21.21u.

De NOS-televisie zendt deze zomer opnieuw een serie dansprogramma's uit. Vanavond wordt gestart met Marijke Jongbloeds film De Volgende Stap, die onlangs is bekroond tijdens Dance Screen, een dansvideo-festival in Frankfurt. Het is een vervolg op haar documentaire Stap Voor Stap die zij in 1980 realiseerde als afstudeerprojekt van de Filmacademie.

Destijds volgde Jongbloed een jaar lang een aantal balletleerlingen van het Koninklijke Conservatorium in Den Haag. Zij registreerde de strenge keuring bij de audities voor de dansvakopleiding, het uitputtende trainingsprogramma en de tranen van de kinderen als zij ongeschikt bleken voor het harde dansersbestaan. Slechts één op de drie haalde het eindexamen.

In De Volgende Stap wordt het verloop van de carrière van zes oud-studenten belicht. Hun dromen van toen - solist worden bij Het Nationale Ballet en beroemd zijn - hebben plaats gemaakt voor de realiteit van nu. Vijf van de zes werden na hun opleiding meteen gecontracteerd door grote balletgezelschappen. Op het ogenblik volgen twee van hen die koers nog met succes. Bij drie van hun collega's is de lijn omgebogen naar een ander circuit binnen de dans. Eén viel voortijdig af, ging rechten studeren en werd officier van justitie.

Jongbloed monteerde haar nieuwe documentaire als een levendige collage van statements, flitsen uit het dagelijks leven, flashbacks en fragmenten van balletten. Zij filmde Lydia Harmsen, danseres bij het befaamde New York City Ballet, op en onder het reusachtige videoscherm op Times Square. Samen met Belle Bonarius bezocht zij de requisieten zolder van de Muntschouwburg in Brussel. In die stad richtte de danseres/choreografe een moderne dansgroep op na haar vertrek bij ons Nationale Ballet. Ook ging zij naar Spanje waar Mathilde van de Meerendonk les geeft. Die gaf na één jaar haar carrière op voor de man van haar leven, maar kan ondanks huwelijk en dochter het dansen niet laten.

Het komende seizoen vertrekt de Scapinodanseres Ilja Louwen bij de choreograaf Ed Wubbe en wordt soliste bij het gezelschap van Heinz Spoerli in Düsseldorf. Reinbert Martijn, de enige mannelijke danser, stapte van het klassieke ballet over naar de musicaldans. Alleen de Officier van Justitie Digna van de Boetzelaer bewaart haar dansdroom voor een volgend leven.