El Vez

El Vez: How Great Thou Art (Sympathy For The Record Industry 199, in Nederland uitgebracht door De Konkurrent)

Op 16 augustus is het zestien jaar geleden, dat er een eind kwam aan het excessieve leven van Elvis Presley. Terwijl sommigen hardnekkig voldhouden dat hij nog leeft, blijft de muziek van de King of Rock "n' Roll tot de verbeelding spreken. De meest opmerkelijke in de lange rij van Elvis-imitatoren is ongetwijfeld El Vez, een Mexicaanse Amerikaan uit het oostelijk deel van Los Angeles die het niet zo nauw neemt met de nagedachtenis. Het hoesontwerp van El Vez' debuutalbum How Great Thou Art is een variatie op de gelijknamige plaat van Presley en bevat gedeeltelijk in het Spaans gezongen verbasteringen van klassiekers als That's Alright Mama en In The Ghetto, hier omgedoopt tot En El Barrio. Stijlvast is El Vez allerminst, want het gekuifde mannetje met een snor als een potloodstreep schakelt halverwege over op een liedje van The Beatles en bewerkt ook een deuntje van Santana tot een Samba Para Elvis, compleet met galmende gitaar in fifties-stijl. Hoe humoristisch als de potpourri van oude hits ook mag klinken, El Vez dwingt respect af door manier waarop hij de positie van de Amerikaanse Latinobevolking onder woorden brengt. "Noem me geen Hispanic,' zingt hij, "want ik ben nog nooit in Spanje geweest.' Op de achtergrond kweelt het achtergrondkoor The El Vettes (met Priscilita en Lisa Maria) en wie met El Vez wil corresponderen, kan fanmail sturen naar het postbusnummer van Graciasland. De echte King is met dergelijke grappige vondsten beter gediend dan door het legioen van humorloze Elvis-klonen.