"Taboetje' doorbroken: foto van dode

ROTTERDAM, 14 JULI. Drie ochtendkranten, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Trouw hebben vanochtend een foto geplaatst bij een rouwadvertentie. Alleen de Volkskrant heeft de advertentie geweigerd. NRC Handelsblad en Het Parool plaatsen de advertentie vanmiddag ook.

Het gaat om een overlijdensbericht van de journalist Edwin Bakker, die gisteren op 31-jarige leeftijd aan aids is overleden. Een van zijn laatste wensen was een eind te maken aan het Nederlandse “taboetje” dat kranten geen foto's van overledenen plaatsen. Vorig jaar plaatste een enkele krant een foto van de overleden Paul Ackett.

Aanbieder van de advertentie, Henk Krol, hoofdredacteur van de Gay Krant, waarin Bakker een dagboek schreef, noemt het “verheugend” dat de ingesleten traditie bij dagbladen op deze manier doorbroken is. Krol: “In alle landen om ons heen is het heel gewoon dat in een advertentie een foto van de overledene staat. In Nederland is dat kennelijk altijd als onfatsoenlijk of te confronterend voor de lezer gezien. Dat standpunt is nu verlaten en ik hoop dat ook de Volkskrant volgt. Dat is de krant die de meeste overlijdensadvertenties van aidspatiënten krijgt. De Gay Krant plaatst al zes jaar foto's bij overlijdensadvertenties.”

Volgens de advertentie-afdeling van de Dagbladunie, die het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad uitgeeft, is er sprake van een "trend'. “Tot op heden werd dit door de dagbladen als weinig kies ervaren. Als je een foto plaatst, wat wordt dan het volgende? Maar de markt is duidelijk in beweging en we moeten per aangeboden advertentie afwegen wat naar ons idee wel of niet door de beugel kan. Dat geldt niet alleen het aanbod van foto's maar ook afwijkende kaders en lettertypes. Het is duidelijk dat grafisch ontwerpers zich over de materie buigen. We moeten ons dus beraden op nieuwe standpunten”, aldus de heer Van der Steen van de advertentie-afdeling.