Groei toeloop abonnees bij Ned. Opera

AMSTERDAM, 14 JULI. De Nederlandse Opera heeft sinds zij drie jaar geleden haar abonnementensysteem weghaalde bij het Amsterdams Uit Bureau en in eigen hand nam, het aantal verkochte abonnementen substantiëel weten op te trekken, dat wil zeggen van 10.000 maar 17.000. De prijsstijging van 12,5 procent die vorig jaar werd doorgevoerd had geen negatieve invloed.

Oorzaak van de groeiende toeloop is, volgens de voorlichter van de Nederlandse Opera, een nadrukkelijk op klantenbinding gericht beleid: “De aanvragers die we moeten teleurstellen bieden we tweemaal een alternatieve reeks aan waar nog wel plaats voor is. Die alternatieve abonnenmenten stellen we samen uit voorstellingen buiten het weekend en voorstellingen die minder direct aantrekken omdat ze onbekender zijn. Op die manier hebben we, afgezien van de vijftienduizend "eerste aanvragers' die direct aan de beurt waren, nog tweeduizend mensen van een abonnement kunnen voorzien, die we aanvankelijk moesten teleurstellen.”

Per voorstelling reserveert de Nederlandse Opera een vast contingent van driehonderd plaatsen voor de vrije verkoop, om ook die bezoekers kans op een kaartje te geven die per seizoen niet meer dan een of twee opera's willen zien. Per jaar worden rond de honderd voorstellingen gegeven, dat wil zeggen hooguit tien herhalingen van één opera. Meer is niet mogelijk omdat het Amsterdamse Muziektheater ook bespeeld wordt door het Nationale Ballet en een vast aantal avonden uitbesteedt aan gastgezelschappen.