Samenwerking omroepen op Nederland 2

ROTTERDAM, 13 JULI. De Tros, Veronica en de Evangelische Omroep hebben verregaande afspraken gemaakt over samenwerking bij de programmering op Nederland 2.

Vanaf 4 oktober zenden ze zes maal per week Nova-achtig programma uit dat enkele minuten voor zessen begint. Op zondag wordt het programma niet uitgezonden.

Het is de eerste keer dat de drie omroepen tot een dergelijke programma-afspraak komen. Behalve het nieuwe programma maakt ook de horizontale programmering tot acht uur deel uit van de afspraken. Over de invulling van de plannen voeren de omroepen nog volop overleg. “Wat betreft vorm en inhoud valt er nog niet veel te zeggen”, aldus een woordvoerder van de Tros.

Het journaal, een actualiteitenblok, een sportrubriek en het weer maken deel uit van het nieuwe programma, dat ongeveer vijftig minuten moet gaan duren. Een naam voor het nieuwe programma is nog niet vastgesteld. Elk van de drie omroepen verzorgt twee maal per week de eindredactie van het actualiteitenblok.

De eigen eindredacteur moet voldoende waarborg bieden voor de handhaving van de identiteit, aldus de woordvoerder van de Evangelische Omroep, die het actualiteitenblok op woensdag en zaterdag zal verzorgen. Tussen de drie eindredacteuren zal natuurlijk wel overleg plaatsvinden. “We proberen te voorkomen dat we drie keer hetzelfde onderwerp doen. Over het doorschuiven van een onderwerp waar de een mee bezig is geweest, zullen we niet moeilijk doen. Daar zijn principe-afspraken over gemaakt.”

De samenwerking betekent wel dat de omroepen bereid zijn wat van elkaar te slikken. Dat realiseert de EO-woordvoerder zich terdege: “Het kan best dat een van de andere een reportage over Roze Zaterdag maakt waar wij niet gelukkig mee zijn.”

Anderzijds zal het voorkomen dat in het EO-blok een onderwerp aan bod komt of op een manier in beeld wordt gebracht die enige wrevel opwekt bij de andere partners. Dat vergt geven en nemen. “We doen hier bewust aan mee”, aldus de woordvoerder van de Evangelische Omroep.

De aangekondigde samenwerking komt op een moment dat de populariteit van Nederland 2 onder druk staat. De zender haalde begin dit jaar een kijkdichtheid van 18 procent, evenveel als de twee andere publieke zenders. Een jaar geleden trok Nederland 2 nog circa 24 procent van de kijkers. Het commerciële station RTL 4 had begin dit jaar een gemiddeld marktaandeel van 28 procent.