Kelders met champagne puilen uit door recessie

Pag 13: Crisis bedreigt luxe imago REIMS, 13 JULI. De economische recessie heeft nu ook de elite bereikt. De consumptie van champagne loopt sterk terug. Sinds het topjaar 1989 is het verbruik van de Franse champagne met zo'n 13 procent gedaald. De uitvoer naar Nederland - een land van zeer matige champagne-drinkers volgens de producenten - daalde in drie jaar tijd van 1,9 naar 1,4 miljoen flessen.

De Champagne-streek in Frankrijk maakt nu de ernstigste crisis van de afgelopen decennia door. Gerenommeerde champagne-huizen als Moët & Chandon, Pommery en Heidsieck dreigen voor het eerst in hun lange geschiedenis over te gaan tot ontslagen. Het anders zo vredige Champagne is de laatste maanden regelmatig het toneel van stakingen en bezettingen.

De topmerken lopen in deze crisis de zwaarste averij op. Verkochten de zeven belangrijkste champagne-huizen (waaronder Moët & Chandon, Mumm, Veuve Clicquot en Mercier) in 1989 in totaal 85 miljoen flessen, vorig jaar waren dat er nog maar 69 miljoen. De voorraden hebben een recordniveau bereikt van in totaal 1 miljard flessen.

De crisis in de Champagne kent volgens deskundigen verscheidene oorzaken. De crisis in de Golf, die begon in augustus 1990, luidde het begin in van een wereldwijde recessie. Champagne, op dat moment zeer duur door de hoge druivenprijs, was niet langer "bon ton' in de zakenwereld. Er moest ook in die kring soberder geleefd worden. De verkoop daalde van 249 miljoen flessen in 1989 naar 214 miljoen in 1991. De export naar de VS heeft bovendien fors te lijden gehad onder de lage dollar. En dan is er nog de opmars van de goedkope, buitenlandse mousserende wijnen, die in deze tijden van economische malaise een stevige concurrent vormen voor de champagne.