Geen "gevechts/transport'-heli's

DEN HAAG, 12 JULI. Defensie ziet niets in de aanschaf van helikopters die zowel voor transport kunnen worden gebruikt als voor een gevechtstaak. De keuze voor een "multi-purpose' helikopter (MPH) voldoet niet aan de eisen die voor de Luchtmobiele Brigade worden gesteld.

Dat schrijven minister Ter Beek en staatssecretaris Frinking in een brief aan de Tweede Kamer. Tijdens de behandeling van de Prioriteitennota in mei had een meerderheid van de Kamer in een motie Ter Beek gevraagd om een studie te laten verrichten naar de aanschaf van MPH's. Daarmee, zo rekende de Kamer de minister voor, zouden tientallen miljoenen guldens kunnen worden bespaard.

Ter Beek en Frinking schrijven nu dat de helikopters die voor twee taken geschikt zijn over onvoldoende waarnemings- en vuurleidingssystemen beschikken. “Het telkens ombouwen van de helikopter voor een andere taak kost tijd en mankracht. Het laadvermogen van deze helikopters is kleiner dan van een transport-helikopter. "s Nachts kunnen zij geen bewapende taken zelfstandig uitvoeren. Zij zijn kwetsbaar en missieduur en actie-radius zijn kleiner”, schrijven Ter Beek en Frinking in hun brief.

Geen enkel Westers land heeft op dit moment "multi-purpose' helikopters in dienst. Wil het toestel geschikt worden gemaakt voor nieuwe taken dan brengt dat volgens de minister en de staatssecretaris belast met materieelaanschaf grote technische risico's met zich mee. De nieuwe helikopter zou pas eind 1998 beschikbaar zijn. Het Amerikaanse leger is dertien jaar geleden gestopt met het ontwikkelen van dit soort helikopters. Ook het Britse leger ziet er niets in. Londen is van plan bewapende helikopters aan te schaffen. Bij de VN-operatie in Noord-Irak (beveiligde plaatsen voor Koerden) hebben bewapende helikopters hun nut bewezen. Ter Beek en Frinking willen vasthouden aan een combinatie van twaalf zware helikopters (Chinooks), zeventien lichtere toestellen en veertig gevechtshelikopters, waarmee een bedrag is gemoeid van 2.7 miljard gulden.