Dagbladen Engeland verlagen prijzen

LONDEN,12 juli. De Britse tabloids The Sun (3.465.000 oplage) en de Daily Mirror (3.392.385 oplage, inclusief kopblad in Schotland) zijn in een afnemende markt aan een prijzenoorlog begonnen. The Sun kondigde gisteren aan dat het blad deze zomer 20 pence zal kosten, 5 pence minder dan de oude prijs en 7 pence minder dan de prijs van de heftigste concurrent, de Daily Mirror.

“Dank u dat u ons in de recessie hebt gesteund. Wij hebben nu besloten iets terug te doen voor u, onze loyale lezers”, fleemt Rupert Murdoch's grootste krant vandaag op de voorpagina.

De Daily Mirror veroordeelde gisteren de aangekondigde prijsverlaging van The Sun met de mededeling dat “de prijs van die krant nog een heel eind omlaag kan voor hij op zijn natuurlijk niveau is aangeland”. Maar nog niet draaiden de persen in Wapping, of de Mirror sloeg terug. De krant kost vandaag 10 pence, een eenmalig aanbod als beloning voor - alweer - loyale lezers die “op wrede wijze bezwendeld zijn door het corrupte regime van voormalige eigenaar Robert Maxwell.”

Al die warmhartigheid van de kranten speelt zich af tegen een achtergrond van dalende oplagecijfers (in het eerste half jaar van 1993:- 2,6 procent bij The Sun en - 1,76 procent bij de Daily Mirror), voornamelijk ten gevolge van de recessie. Rupert Murdoch (News International) nam de beslissing tot de prijsverlaging zelf, nadat marktonderzoek had aangetoond dat een daling van de prijs van The Sun met 5 pence onmidellijk tot een stijging van het verkoopcijfer met 8 procent leidde.

Volgens Kevin MacKenzie, hoofdredacteur van The Sun, is zijn krant bereid de prijs tot 15 pence terug te brengen, indien anderen proberen lager te gaan dan 20 pence. De prijsdaling van The Sun zal tot in september gelden, waarna het beleid opnieuw zal worden overwogen.

De krant is er vandaag zelfs in geslaagd één van de zeven economische adviseurs van de Britse minister van financiën, de hoogleraar Patrick Minford, de uitspraak te ontlokken dat The Sun meehelpt aan het creëren van economisch herstel. Maar een andere concurrent, de Daily Star, sniert: “Zelfs 20 pence is te veel voor zo'n ouderwets produkt als The Sun. Die krant loopt 10 jaar achter.”