Alban Berg

Berg: Vioolconcert/ Rihm: Gesungene Zeit (DGG, 437 093-2)

Violiste Anne-Sophie Mutter en het Chicago Symphony Orchestra onder leiding van James Levine vormen een voortreffelijk "duo' in het Vioolconcert van Alban Berg uit 1935. Dit laatste voltooide werk van Berg, dat hij opdroeg aan "Dem Andenken eines Engels' (de op achttienjarige leeftijd overleden dochter van Walter Gropius en Alma Mahler), vereist een subtiele verhouding tussen orkest en solist, waarbij de laatste voldoende op de voorgrond treedt zonder voortdurend de boventoon te voeren. Daarin slagen Mutter en Levine heel goed, ongetwijfeld geholpen door de uitstekende kwaliteit van de opname.

In deze uitvoering klinkt de laat-romantische traditie, die voor Berg altijd een hoorbare inspiratiebron was, heel goed door, maar met voldoende analytische nuchterheid en zonder overdreven sentiment.

Het Vioolconcert van Alban Berg duurt slechts 27 minuten. Dat dwingt de uitvoerders om het werk op een cd te koppelen aan iets anders. De combinatie met Gesungene Zeit (1991/92) voor viool en orkest van Wolfgang Rihm is zeer geslaagd. Niet dat zijn werk op het niveau staat van Bergs concert, maar de componist is net als Berg duidelijk geworteld in de laat-romantiek, al gebruikt hij de muzikale middelen van deze tijd. Mutter speelt het werk, dat aan haar is opgedragen, met een grote intensiteit.

Berg: Vioolconcert/ Rihm: Gesungene Zeit (DGG, 437 093-2)