Verkopen Europese automarkt 17 % omlaag

PARIJS, 10 JULI. De recessie heeft erger toegeslagen in de Europese auto-industrie dan verwacht. Uit cijfers die deze week bekend zijn gemaakt blijkt dat de autoverkopen in de eerste zes maanden van dit jaar met meer dan 17 procent zijn gedaald.

In juni zijn de autoverkopen in 17 Europese landen zelfs met 18,4 procent gedaald, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, aldus cijfers van de de Franse en Europese organisaties van autofabrikanten.

Een woordvoerder van de Europese organisatie in Brussel zei dat de autofabrikanten verwachten dat de verkopen dit jaar 15,8 procent zullen dalen. In januari was die verwachting nog tien procent. “Het is de ergste recessie die de auto-industrie meemaakt sinds de Tweede Wereldoorlog”, aldus de woordvoerder. Het eerste halfjaar van 1993 zijn in totaal 1,3 miljoen auto's minder verkocht dan de eerste zes maanden van vorig jaar.

Van de vijf grote Europese automarkten waren er in de eerste zes maanden vier waar de autoverkopen fors daalden: Frankrijk (min 17,9 procent), Duitsland (20,6 procent), Italië (22,5 procent) en Spanje (29,7 procent). Groot-Brittannië, dat zich uit de recessie worstelt, was het enige land dat hogere verkoopcijfers noteerde (plus 9,2 procent).

De verwachting is dat de bedrijfsresultaten van de grote zes autofabrikanten in Europa dit jaar hard zullen worden getroffen door de teruglopende verkopen. Alleen Renault slaagde er vorig jaar nog in een hogere winst (1 miljard dollar) te laten zien, maar de verwachting is dat de winst van het Franse bedrijf dit jaar zal worden gehalveerd.

De winst van de grootste Europese autofabrikant, Volkswagen, kelderde vorig jaar zeventig procent. Het Italiaanse Fiat kwam met een winstderving van 183 procent zelfs in de rode cijfers terecht. Fiat maakte afgelopen donderdag bekend dat 38.650 werknemers tijdelijk het bedrijf zullen moeten verlaten om de autoproduktie met 54.800 stuks terug te brengen. Fiat, dat de merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Maserati produceert, grijpt al sedert 1991 naar deze maatregel om dalende verkopen en stijgende verkopen te kunnen opvangen.

“Twee jaar geleden verwachtte niemand dat deze recessie zou optreden. Nu is de verwachting dat het nog wel een tijdje zo zal voortduren”, aldus een sombere voorlichter van de Europese organisatie van autofabrikanten. Fiat-topman Agnelli voorspelde enkele maanden geleden dat de autoverkopen in Europa dit jaar zelfs met 20 procent zullen dalen. (AP)