Wereldvenster, Agathon en De Haan opgeheven

ROTTERDAM, 8 JULI. Agathon, Het Wereldvenster en De Haan, de literaire en kunsthistorische uitgeverijen van de uitgeversgroep Unieboek, zullen na de zomer geen nieuwe titels meer uitbrengen.

Van het bestaande fonds zullen de best verkochte titels voorlopig worden aangehouden, de rest wordt doorverkocht aan andere uitgevers zoals De Geus, Rainbow en Bert Bakker.

Als reden voor het beëindigen van de acquisitie noemt uitgever-directeur T. Akveld van Unieboek dat het moeilijk bleek om vanuit Houten, waar de uitgeverij gevestigd is, literaire titels te brengen. De drie fondsen leden bovendien ook onder het feit dat ze in één huis zaten met enkele meer populaire reeksen. “Literatuur heeft een heel andere manier van promoten en verkopen nodig.”

Ook speelt mee dat de vroegere uitgever van de fondsen, Richard van den Brink, vorig jaar na een conflict ontslagen is. Hij deed dertien jaar bij Unieboek de acquisitie van de literatuur.

Binnen het Meulenhoff/Malherbe-concern, waar Unieboek deel van het uitmaakt, wordt het verdwijnen van de drie fondsen niet als een verlies gezien. Het werd het al enige tijd bezwaarlijk gevonden dat vijf literaire uitgeverijen in hetzelfde bedrijf waren ondergebracht. Naast Unieboek behoren ook Bert Bakker, Prometheus, Meulenhoff en Amber tot Meulenhoff/Malherbe. Akveld: “Vijf literaire imprints binnen het zelfde bedrijf is misschien te veel.” Eerder deze maand werd bekend dat Prometheus en Bert Bakker worden samengevoegd.

De nu opgeheven uitgeverijen hebben geruime tijd het gezicht van de vertaalde literatuur en kunstgeschiedenis mede bepaald. Agathon, dat twintig jaar geleden als de literaire poot van Unieboek begon, bracht onder meer werk van John Irving, Simone de Beauvoir en John Updike. Het Wereldvenster gaf in de veertig jaar van zijn bestaan schrijvers als Tahar Ben Jelloun en Pramoedya Ananta Toer uit. De bijna honderd jaar oude uitgeverij De Haan werd bekend met vertalingen van de kunsthistorici Gombrich en Janson, de muziekboeken van Caspar Höweler en de dagboeken van Etty Hillesum. Wereldvenster en De Haan waren zelfstandig tot het midden van de jaren zeventig. Akveld: “In de jaren zeventig en tachtig hadden we een strijdbaar, herkenbaar fonds, maar nu de tijd verandert, moeten we ook ons imago veranderen.”