Nederland in top bij belasting op auto's

De gemiddelde prijs van een nieuwe auto is het afgelopen jaar met ruim 8 procent toegenomen tot 35.722 gulden.

Van dit bedrag verdwijnt ruim 36 procent (12.980 gulden) in de staatskas als belasting en btw. Daarmee behoort Nederland tot de landen met het zwaarste belastingregime op nieuwe auto's. Dit blijkt gegevens gepubliceerd door de Rai.

Het autobelastingpercentage dat in Nederland wordt geheven over de netto catalogusprijs van een middenklasse auto (cilinderinhoud 1.500 cc) is 45,3 procent. Alleen Denemarken, Griekenland, Ierland en Portugal kennen in deze categorie een nog hoger belastingtarief. Het hoge tarief in Nederland bestaat vooral uit Belasting op Personenauto's en Motorfietsen (BPM), vroeger Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB) geheten, een fiscale heffing die in de omringende Europese landen niet bestaat. De meeste Europese landen kennen alleen een btw-tarief.

Het minst zwaar worden nieuwe auto's belast in Duitsland en Luxemburg (15 pct). Het Verenigd Koninkrijk kent een gemiddeld btw-tarief van 17,5 procent, Italië 19 procent, Frankrijk 18,6 procent en België 19 procent. Flink hoger, maar nog ver onder Nederland, worden nieuwe automobielen aangeslagen in Spanje (28 procent).

De Rai-publicatie bericht voorts dat ruim 70 procent van de prijs van een liter brandstof momenteel bestaat uit accijnzen en heffingen. Een liter benzine Euro-loodvrij met een pompprijs van 1,80 gulden bevat 1,01 gulden accijnzen en heffingen en 0,27 gulden btw.