Afwasborstels

Eindelijk is er weer leven op de markt voor afwasborstels. Sinds de introductie van de Sorbo Afwas-boy, een afwasinstrument met een verwisselbaar sponsje in plaats van een borstel, is het jaren rustig geweest. Albert Heijn doorbreekt die rust met de lancering van een afwasborstel met verwisselbare kop. Net als bij een bezem kan de steel bewaard worden en de borstel, die aan slijtage onderhevig is, worden vervangen.

De nieuwe borstel is in Zwitserland ontwikkeld. De Zwitserse producent stapte met het idee naar Albert Heijn die het produkt nu exclusief in Nederland verkoopt. De Zwitsers kozen voor Nederland omdat het gebruik van afwasborstels hier nog on-Europees hoog is. En Albert Heijn is 's lands grootste verkoper van afwasborstels. Tachtig procent van alle afwasborstels wordt immers in een supermarkt gekocht.

Nederlanders zijn verknocht aan hun afwasborstel. Slechts in tien tot twaalf procent van de huishoudens staat een vaatwasmachine, terwijl in landen als Frankrijk (28 procent), België (23 procent) en Duitsland (36 procent) de vaatwasser niet meer weg te denken is uit de keuken. De verklaringen voor de anti-afwasmachinehouding zijn legio. Nederlanders zouden met de hand afwassen gezellig vinden en hebben weinig ruimte voor een extra apparaat in de keuken. Bovendien associëren ze de vaatwasser nog steeds met water- en energieverspilling. Fabrikanten doen ondertussen hard hun best te bewijzen dat de afwasautomaat helemaal niet zo'n verspiller is. Naast de afwasmachine heeft het afwassen met een sponsje in het buitenland de voorkeur boven het gebruik van de borstel.

Met de komst van de afwaskwast met wisselborstel hebben de fans van het teiltje met een lekker sopje weer een nieuw argument in handen gekregen. Een huishouden dat zo'n borstel gebruikt, gooit per jaar slechts vijf borstels weg in plaats van vijf borstels met steel. Daarenboven wordt het handmatig wassen goedkoper. Een steel met twee verwisselbare borstels kost 2,95 gulden. De losse borstels kosten per setje van twee 2,25 gulden. Een kunststof afwasborstel uit één stuk van vergelijkbare kwaliteit kost 1,70 gulden. Volgens Albert Heijn zullen consumenten voor deze argumenten bezwijken.

Op de markt voor afwasborstels gaan jaarlijks tientallen miljoenen guldens om, zo blijkt uit een marktonderzoek dat onlangs in opdracht van Nedac Sorbo, 's lands grootste handelshuis in afwasborstels, is gehouden. Een Nederlands huishouden koopt jaarlijks bijna vijf borstels en betaalt daar gemiddeld 1,77 gulden voor. Dit houdt in dat de 6,2 miljoen Nederlandse huishoudens jaarlijks ruim 52 miljoen aan de afwasborstels besteden.

Deze afwasborstels mogen gemiddeld 101 dagen in het huishouden blijven voor ze weer op straat worden gezet. In die periode worden ze 191 keer ter hand genomen (1,9 keer per dag). Volgens het Sorbo-onderzoek slijten kunststof borstels even snel als houten borstels.

De klassieke houten Lola-borstel, van oorsprong een Duits produkt, is langzaam maar zeker van de markt verdrongen door de kunststof borstel. In de huishoudbranche wordt de houten borstel ook wel een "juffrouw Saartje'-produkt genoemd. In nog slechts twaalf procent van de huishoudens speelt de houten borstel, die een paar dubbeltjes duurder is dan de plastic variant, een hoofdrol. Vijftien procent heeft zelfs een houten èn een plastic borstel in huis.

De Sorbo Afwas-boy die een paar jaar geleden op de markt verscheen, heeft de gewone borstel nooit van de troon kunnen stoten. Deze borstel, die bestaat uit een steel met sopreservoir en een pannensponsje in plaats van een borstel, heeft in de keukens slechts een bescheiden plaatsje veroverd. Volgens Sorbo wordt de Clean-boy hoofdzakelijk gebruikt voor glaswerk en om de vaat voor te spoelen. Maar op de camping is de Sorbo Clean-boy echt populair. De tentbewoner hoeft niet met afwasmiddel en borstel over de camping te sjokken, maar kan volstaan met een enkele met sop gevulde Afwas-boy.