VW-manager Lopez blijft Duitsland beroeren

BONN, 7 JULI. Ongewoon. Het weekblad Der Spiegel verscheen deze week met een dikke blauwe balk op het titelblad. Daarop kondigde het, conform een vonnis van de Hamburgse rechter, een serie brieven aan waarin José Ignacio Lopez de Arriorta - de dit voorjaar van General Motors weggekochte Baskische “supersaneerder” van het noodlijdende Volkswagenconcern - en enkele medewerkers eerdere verhalen van het weekblad corrigeerden.

In die brieven werd bestreden dat Lopez - bijnaam “de meedogenloze” - na zijn vertrek bij General Motors aan industriële spionage ten laste van de Duitse GM-dochter Opel had gedaan. Namelijk dat hij niet alleen een aantal managers die hij uit zijn tijd bij General Motors kende had weggelokt bij Opel maar hen ook had aangezet om interessante bedrijfsgeheimen mee te nemen naar Volkswagens hoofdkantoor in Wolfsburg.

Ongewoon. De officier van justitie in Darmstadt heeft maandag, de dag waarop Der Spiegel uitkomt, bevestigd dat in een gerestaureerde boerderij bij Wiesbaden, waar tot voor kort twee managers woonden die van Opel overgingen naar Volkswagen, kisten met documenten zijn gevonden die de klachten van Opel tegen Lopez' ongebruikelijke acquisitie-techniek lijken te staven. De Duitse GM-dochter heeft niet alleen geklaagd over het wegkopen van top-personeel, maar meent ook dat Lopez op illegale manier in het bezit is geraakt van Opels plannen om in Noord-Spanje een testfabriek voor een nieuw klein model te gaan bouwen. Die klacht is des te pikanter geworden nu uit Wolfsburg intussen te horen is dat Volkswagen overweegt om in Lopez' geboortestreek een zogenoemde pilot-plant te bouwen. Namelijk voor een nieuw klein model “instapauto”.

Kortom: Lopez houdt - zoals hij trouwens al had beloofd toen hij drie maanden geleden een kant en klaar vervolgcontract bij General Motors in Detroit liet liggen en in plaats daarvan voor nog meer miljoenen naar Volkswagen ging - de autowereld behoorlijk bezig. En dat geldt zeker voor de Duitse auto-industrie, die even snel als ernstig in de moeilijkheden is geraakt.

Bij Volkswagen heeft niet Carl Hahns beoogde opvolger Daniel Goeudevert maar Ferdinand Piëch zeven maanden geleden de leiding gekregen. Bij vrienden gold Goeudevert (jaarsalaris één miljoen mark) als een moderne ondernemer die mikt op autoproduktie die uit sociaal en milieuhygiënisch oogpunt verantwoord is. Bij de concurrentie stond hij ook prettig bekend, namelijk als softie.

Over deze Goeudevert is vrijdag bekendgemaakt dat hij eind deze maand vertrekt bij VW. Hij is niet de eerste die in de top van het bedrijf plaats maakt. Het duo Piëch/Lopez heeft er namelijk in een paar maanden tijd zes van de tien leden van de Raad van bestuur tot vertrek bewogen. Zo ooit, dan geldt hier: saneren begint van boven.

Echter: gesaneerd wordt ook elders, en ook daar hardhandig. De 52-jarige Lopez heeft namelijk, zoals hij dat eerder al bij General Motors deed, de (3.000) toeleveranciers van VW de afgelopen weken zó de duimschroeven aangedraaid - door te eisen dat zij op hun contractprijzen soms tientallen procenten moeten korten - dat eerste berichten over aanstaande faillissementen bij zulke bedrijven al circuleren. In één geval, dat van een producent van remschoenen en remschijven in Velbert (Noordrijn-Westfalen), heeft het door Lopez ultimatief afgekondigde “nieuwe partnership” er al toe geleid dat het bedrijf eind september sluit.

Maar bij Volkswagen schijnen de vooruitzichten al behoorlijk verbeterd. Lopez heeft succes. De Bildzeitung is alvast begonnen met een serie over het leven van deze gelovige en gelukkige familievader. Want dat is hij - zij het buiten bedrijfstijd - ook.