Underground uit Rotterdam op De Ark in Antwerpen

Een delegatie van de Rotterdamse underground brengt vanaf morgen een alternatief theaterprogramma op een boot in de Schelde. Beeldend kunstenaar en muzikant Henri van Zanten heeft er de functie van curator: “Volgens het woordenboek is dat iemand die inboedels redt.”

ANTWERPEN, 7 JULI. Rotterdamse kunstenaars zullen vanaf morgen een programma presenteren op de theaterboot De Ark die in de Schelde ligt in Antwerpen. De voorstelling maakt onderdeel uit van de manifestatie Antwerpen '93. Kunstenaars uit veertien wereldsteden verzorgen telkens één week een mini-festival op de boot. De Ark is een ontwerp van architect Bob van Reeth. Gebouwd op een duwbak, is het geen echte boot maar eerder een drijvend gevaarte dat een theater, een café-restaurant en artiestenverblijven herbergt.

De delegatie van de Rotterdammers is samengesteld door de Rotterdamse beeldende kunstenaar, muzikant en theatermaker Henri van Zanten. Wat er precies gaat gebeuren weet hij zelf nog altijd niet. Het publiek zal in ieder geval "geweldig leuke dingen' te zien krijgen: dans, poppenspel, mode, muziek, gedichten, performances en een lezing over stereofotografie. Van Zanten: “Wat zij laten zien zal de weerslag zijn van wat hen op dat ogenblik bezig houdt.”

Met de programma's op De Ark willen de organisatoren van Antwerpen '93 een daad stellen, tegen "verrechtsing en commercialisering, oplevend racisme, nationalisme en isolationisme, en maatschappelijke ontwikkelingen die kenmerkend zijn voor elke wereldstad.' Rotterdam wordt in Antwerpen een stad genoemd waar de integratie van verschillende culturen min of meer geslaagd is.

Henri van Zanten zag er dan ook geen heil in op zoek te gaan naar specifiek allochtone kunstenaars. Die kent hij niet. Met zijn programmering wilde hij liever een algemeen beeld geven van de niet-gevestigde kunst in Rotterdam. Bewust spreekt hij niet van goede of slechte kunst. Dat wordt, naar zijn mening al te veel in recensies gedaan: "meestal is dat absoluut oninteressant'.

Het programma dat Van Zanten heeft samengesteld komt uit het alternatieve circuit, de "underground' van Rotterdam. Volgens Van Zanten heeft Rotterdam het karakter van een havenstad, ruim, verlaten, met veel wind. Kunstenaars kunnen zich daar vrij en onafhankelijk van kunstenaarskringetjes ontwikkelen.

De functie van Van Zanten in Antwerpen heet officieel curator. Dat betekent volgens het woordenboek zoveel als "inboedelredder'. Een raar woord, vindt hij, maar in dit geval wel toepasselijk. Omdat er meer is in Rotterdam dan een handvol kunstenaars in één week kan brengen, heeft hij een cd geproduceerd: Samplemind's guide to Rotterdam underground art. Op deze cd staan 84 presentaties van Rotterdamse kunstenaars, aan elkaar gepraat door Sample Mind, 's werelds oudste popster. Elk "statement' duurt ongeveer een minuut. Van Zanten: “Muziek, dat blijft. Theater is veel complexer, het kost veel meer rompslomp en na één avond is het verdwenen. Alleen in iemands hoofd bestaat het dan nog.”

De presentatie en het optreden van de Rotterdammers dreigde aanvankelijk in gevaar te komen toen de eigenaar van De Ark, de stichting "BompA', failliet ging. Inmiddels is overeengekomen dat het theaterprogramma op De Ark tot en met 11 juli kan doorgaan - de laatste speeldag van Rotterdam.Voor zijn eigen inboedel hoeft van Zanten dus niet te vrezen, maar hij maakt zich wel zorgen om de boedel van De Ark. Binnen het totale podiumkunstenprogramma van Antwerpen '93 heeft de Ark een unieke plaats: in de marge, dat wel, maar tegelijk schouwtoneel van de wereld.