Nieuwe veerboten voor Stena Line

Het Zweedse transportconcern Stena uit Göteborg, bij Nederlandse vakantiegangers vooral bekend als exploitant van veerdiensten, gaat de strijd aan met Eurotunnel, exploitant van de Kanaaltunnel.

Stena maakte bekend dat het opdracht heeft gegeven voor de bouw van twee nieuwe schepen van “een totaal nieuwe generatie”. Volgens de directie zal een retourreis met dit nieuwe type veerboot minder tijd in beslag nemen dan een treinrit heen en weer door de Kanaaltunnel.

De schepen - van het type catamaran - worden in Finland genbouwd en kosten elk 750 miljoen Zweedse kroon (180 miljoen gulden), even veel als een conventioneel schip.

Het eerste schip zal in het voorjaar van 1995 gereed komen en gaan varen op de route tussen Holyhead in Wales en het Ierse Dun Laoghaire. Stena Line kon nog niet meedelen wanneer de nieuwe schepen zullen worden ingezet op het traject Dover-Calais.

De nieuwe snelle veerboten kunnen het Nauw van Calais met 45 knopen (zeemijlen per uur) in 45 minuten oversteken. Met de conventionele langzamere schepen duurt de vaartocht anderhalf uur. De nieuwe schepen bieden plaats aan 375 auto's en 1500 passagiers.