Fiat duikt dit jaar diep in verlies

De Fiat-groep zal niet-strategische dochterondernemingen moeten verkopen om de grote verliezen te dekken die dit jaar in de autosector worden verwacht, zo heeft Fiat-president Gianni Agnelli gisteren medegedeeld op de vergadering van aandeelhouders.

De omzet van de Fiat-groep zal dit jaar ongeveer gelijk blijven, ongeveer zestig biljoen lire, bijna tachtig miljard gulden, zo voorspelde Agnelli. Maar terwijl vorig jaar nog een minimale winst werd gemaakt, wordt wegens de scherpe daling van de vraag naar auto's voor dit jaar rekening gehouden met een negatief bedrijfsresultaat van één biljoen lire, ongeveer 1,3 miljard gulden.

De warenhuisketen Rinascente en de verzekeringsmaatschappij Toro werden door Agnelli genoemd als ondernemingen die kunnen worden verkocht. “Toro en Rinascente zijn belangrijk voor wie in Italië op de markt van de verzekeringen of die van de distributie wil komen,” zei Agnelli, die niet wilde ingaan op hardnekkige geruchten dat de Duitse keten Metro genteresseerd zou zijn in de overname van Rinascente.

De dalende vraag naar auto's in heel Europa is volgens Agnelli de hoofdoorzaak van de problemen bij Fiat. “Italië wordt even zwaar getroffen als de rest of misschien nog wel zwaarder”, zei hij. De 74-jarige Fiat-president voorspelde dat de autoverkopen in Italië dit jaar 22 procent lager zullen liggen dan vorig jaar, tegen een verwachte daling in heel Europa van 17 procent.

Op de vergadering van aandeelhouders stonden Agnelli en zijn managing director Cesare Romiti ook stil bij de geruchtmakende smeergeldschandalen waarbij Fiat betrokken is geraakt. Agnelli zei dat Fiat in een periode van tien jaar ongeveer vijftig miljard lire aan steekpenningen heeft betaald, volgens de huidige koers rond de 65 miljoen gulden. “Al onze mensen hebben in het belang van de ondernemingen gehandeld en niet voor hun eigen voordeel,” voegde Romiti daaraan toe.

De problemen bij Fiat hebben ook een weerslag op de voetbalclub Juventus, die voor bijna de helft in handen is van Fiat en voor de andere helft in handen van een houdstermaatschappij van de familie Agnelli. Fiat heeft geen geld meer om de verliezen van Juventus te dekken, en de club heeft te horen gekregen dat zij dit jaar uiterst zuinig moeten zijn met aankopen.