Holland Festival trok dit jaar veel publiek

AMSTERDAM, 30 JUNI. Het Holland Festival, dat vandaag wordt afgesloten, heeft meer publiek getrokken dan vorig jaar. Bedroeg de gemiddelde zaalbezetting toen 76 procent, dit jaar was 91 procent van de stoelen bezet.

De opera-, dans- en jeugdtheatervoorstellingen en het onderdeel Muziek en dans uit Indonesië waren uitverkocht. Van in totaal 32 produkties werden 72 voorstellingen gegeven met een totale stoelencapaciteit van 66.176 waarvan er 60.408 bezet waren. Het Holland Festival beschikt inclusief recettes en sponsoring over een budget van 6,5 miljoen, waarvan 3,8 miljoen bestemd is voor de programmering.

Volgens directeur Jan van Vlijmen is het opvallend dat het programma als geheel in trek was, en dat niet zoals voorheen slechts specifieke voorstellingen de aandacht trokken. Hij schrijft deze tendens toe aan "de grote samenhang en consistentie' van het programma en aan de centrale rol van figuren als Steve Reich, Górecki, Ton de Leeuw en Anne Teresa De Keersmaeker. Volgens Van Vlijmen houdt de goede zaalbezetting niet automatisch in dat de kwaliteit van de vandaag af te sluiten festivaleditie ook hoog was, “maar ik heb reden om tevreden terug te zien op veel onderdelen”. Naar aanleiding van de kritiek van een aantal theatercritici op de programmering van voorstellingen van het Roemeense Nationaal Theater Craiova en van het Milanese gezelschap van regisseur G. Strehler zegt hij: “Over smaak valt niet te twisten. Ik vind dit theater vitaal en muzikaal, oogstrelend en zeer effectief, gezien de schaarse middelen. De authenticiteit ervan rechtvaardigt programmering alleszins.”

Anders dan de laatste jaren zal er volgend jaar misschien geen "centrale choreograaf' zijn. De Merce Cunningham Dance Company zal Ocean uitvoeren, een megaproject naar een idee van de vorig jaar overleden Amerikaanse componist John Cage. De voorstelling gaat mei volgend jaar in première in het Brusselse Kunstenfestival en wordt mede geproduceerd door het Holland Festival. Of nog andere Cunningham-voorstellingen geprogrammeerd kunnen worden hangt af van de nu nog onduidelijke kosten van het project.

Volgend jaar komt het accent van de programmering op het muziektheater te liggen. Er zullen vijf geënsceneerde kameropera's te zien zijn, van Wolfgang Rihm (Jakob Lenz), Rob Zuidam (Tania), van de Chinese componisten Xiao-Song Qu en Guo Wenjing (De dood van Oedipus en Dagboek van een gek) en Noach van Guus Jansen. Verder zijn er concertante uitvoeringen Monteverdi's Orfeo, Verdi's Falstaff door de Nederlandse Opera en Chaussons Le Roi Arthus.

De toneelprogrammering bestaat uit een enscenering door Jan Ritsema van Heiner Müllers Philoktetus met de Amerikaanse acteur Ron Vawter en Eugene O'Neills More Stately Mansions in de regie van Ivo van Hove. Uit het buitenland komt waarschijnlijk Peter Brooks recente produktie L'homme qui... naar Oliver Sacks en, in het kader van een Oost-Europacyclus, het Poolse Stary Teatr Krakau. De dansprogrammering wordt behalve door het Cunningham-project bepaald door nieuwe balletten van het Nederlands Dans Theater door Hans van Manen en Jir Kylián in het kader van het Mondriaan-jaar. In samenwerking met het Asko-ensemble en Het Nationale Ballet wordt een project met vier jonge choreografen uitgebracht.