Grafiek: Winkelen zonder het huis uit te komen is ...

Grafiek: Winkelen zonder het huis uit te komen is in de Verenigde Staten populairder dan waar ook.

Jaarlijks koopt een Amerikaan voor 525 gulden via postorderbedrijven of rechtstreeks via de televisie. Op de tweede plaats staat Duitsland. De oosterburen kochten in 1991 ruim 507 gulden vanuit de luie stoel. In Nederland wordt veel minder met de catalogus op schoot gewinkeld, per persoon nog geen 150 gulden. Nog veel minder wordt in Italië uitgegeven, op jaarbasis net 45 gulden. Hoe groter de afstand is tot de winkel (Verenigde Staten), of hoe moeilijker de winkel te bereiken is (Zwitserland), des te populairder is het bestellen per post of telefoon, aldus algemeen secretaris A. Weening van de Nederlandse Postorder Bond. In Nederland wonen de meeste mensen dicht bij een winkelcentrum. Daarom kopen ze minder per post. Bovendien hebben postorderbedrijven in Nederland jarenlang last gehad van een negatief imago. “Kopen vanuit de huiskamer werd geassocieerd met kopen op afbetaling. En dus met leven boven je stand”, verklaart een woordvoerder van Neckerman. “Tegenwoordig speelt kredietverstrekking nauwelijks meer een rol en is de negatieve klank verdwenen.”