R.W. van de Wint

R.W. van de Wint. T/m 31 juli. Galerie van Gelder, Planciusstraat 9B, Amsterdam. Open di-za 13-17.30u. Prijzen van ƒ 2900,- tot ƒ 4000,-

Het galerieseizoen is bijna voorbij. Veel galeries zijn in juli en augustus gesloten of overbruggen de zomerperiode met een "accrochage', een groepspresentatie van kunstenaars uit eigen stal. Een tocht langs galeries krijgt nu al een beetje het karakter van een herhalingsoefening (of een inhaalmanoeuvre). In Amsterdam is in het seizoen 1992-93 een vrij groot aantal nieuwe galeries van start gegaan, onder andere Bloom, Jansen & Kooy, Johan Jonker, Metis, Total Art, De Verdieping. In september is het weer tijd om de balans op te maken: welke galeries, oude en nieuwe, hebben als gevolg van de economische recessie de moeizame strijd om het bestaan op moeten geven?

Op de valreep opende bij galerie Van Gelder een tentoonstelling met nieuw werk van R.W. van de Wint (1942). De kleine schilderijen in zwart wit tonen in geconcentreerde vorm het thema dat Van de Wint al jarenlang bezighoudt, het dualisme of de eenheid der tegendelen. Maansverduisteringen, zo zou je deze schilderijen kunnen omschrijven waarop witte fragmenten van cirkels, ellipsen en ovalen contrasteren met een zwarte ondergrond. Maar het gaat Van de Wint niet om de verbeelding van het uitspansel met manen en planeten, maar om een puur schilderkunstig probleem: de wisselwerking tussen licht en donker en de manier waarop vormen ontstaan. Door brede zwarte lijsten maken de doeken zich los van de witte wanden waarop ze hangen.

"Tegenstellingen veroorzaken energie. Polarisatie is in alles van een constructief, dramatisch belang.' Aldus Van de Wint vorig jaar bij de presentatie van zijn monumentale schilderingen voor de plenaire vergaderzaal in het nieuwe gebouw van de Tweede Kamer. Dit werk dat zich achter de ministerstafel en het spreekgestoelte bevindt, is op bijna alle televisiebeelden uit de Tweede Kamer te zien. Het bestaat uit tien doeken verdeeld over losstaande wanden, waarbij twee doeken telkens een geheel vormen. Ook bij Van Gelder zijn enkele tweeluiken te zien waarop de lichte en donkere vormen "doorlopen'.

Een ander belangrijk, langlopend project van Van de Wint is De Nollen, een binnenduingebied aan de rand van zijn geboorteplaats Den Helder. Hier onderzoekt hij in enkele verbouwde bunkers uit de Eerste Wereldoorlog de wisselwerking tussen kleuren onderling en de verschillende ruimtelijke effecten van kleuren op een lichte en donkere ondergrond.

In het licht van deze en andere monumentale werken van Van de Wint zoals plafondschilderingen in Paleis Noordeinde (1984) en het Groningse Stadhuis (1990), en zijn bijdrage aan Sonsbeek '93 zijn de schilderijen bij Van Gelder elegante vingeroefeningen, die zijn virtuositeit en vakmanschap bevestigen. (DP)

    • Din Pieters
    • Mark Peeters