Roger Ackling

Roger Ackling. T/m 6 juli. Galerie Josine Bokhoven, Prinsengracht 154, Amsterdam. Open di t/m za 13-18u en zo 4 juli. Prijzen ƒ 3000 tot ƒ 14.000.

De tentoonstelling Sunlight on wood van de Engelsman Roger Ackling bij galerie Josine Bokhoven ademt dezelfde landelijke rust en concentratie als het werk van zijn landgenoten Richard Long en Hamish Fulton. Deze kunstenaars, generatiegenoten van Ackling (1947), kregen in de jaren zeventig bekendheid met foto's en beelden die zij tijdens lange wandelingen door vaak onherbergzame, eenzame gebieden maakten. De natuurlijke omstandigheden van het landschap en het weer bepaalden de aard van het kunstwerk. "Mijn kunst is de essentie van mijn ervaring, het is geen weergave ervan', zo omschreef Long zijn werk eens.

Ackling maakt geen wandelingen, maar toch zou je hem een "fellowtraveller on the same road' kunnen noemen. Zijn werkwijze is niet mobiel, maar juist stationair. Hij brandt met zonlicht en een vergrootglas lijnen in stukken aangespoeld wrakhout. Twee werken uit 1978 op de tentoonstelling laten zien hoeveel lijnen je, afhankelijk van het zonlicht, in één uur in karton kunt schroeien.

Ackling, die in Norfolk een atelier heeft bij het strand, stak ter gelegenheid van deze expositie de Noordzee over om op het strand van Tessel hetzelfde ritueel te voltrekken. Ook hier bedekte hij nietige, verweerde plankjes vol spijkers, roestplekken en verfresten met een regelmatig patroon van rechte lijnen, die zich op een subtiele manier aanpassen bij deze "natuurlijke omstandigheden' van het hout.

Het werk van Ackling is niet groots of meeslepend, maar eenvoudig en sympathiek. Het roept een sterk verlangen op naar lege Noordzeestranden bij zonnig, winderig weer. (DP)

    • Din Pieters
    • Mark Peeters