MGM

Peter Hay: MGM - When the Lion Roars. Uitg. Turner Publishing. Distr. Novelty Books. Prijs f 92,70.

Geen van de grote Hollywoodstudio's spreekt zo tot de verbeelding als MGM, in 1924 ontstaan uit een fusie van Metro Pictures, Goldwyn Pictures en de kleine firma van de voormalige schroothandelaar uit Minsk, Louis B. Mayer. De komende decennia zou de laatste met ijzeren vuist heersen over het bedrijf, dat hij als zijn familie beschouwde.

Het glamour-gehalte van MGM was aanzienlijk hoger dan dat van in gangsterfilms (Warner Bros.), griezelwerk (Universal) of komedies (Paramount) excellerende studio's. MGM stond voor musicals, spektakelfilms en supersterren, zoals de drie grote G's: Garbo, Gable, Garland.

Het door Peter Hay samengestelde, luxueuze en rijk geillustreerde MGM - When the Lion Roars houdt het midden tussen een koffietafelboek en een vorm van anekdotische geschiedschrijving. Verschillende auteurs dragen bij aan een per jaar gegroepeerde kroniek, voornamelijk bestaande uit exemplarische capita selecta over bijvoorbeeld de lancering van Joan Crawford of het ontwerp van The Wizard of Oz.

De begrenzing van het onderwerp is nogal willekeurig, beginnend met de eerste versie van Ben Hur (Fred Niblo, 1925) en eindigend met de laatste, van William Wyler uit 1959, die met elf Oscars nog steeds Oscar-recordhouder is. De neergang van de studio sindsdien, hier afgedaan met een epiloog, is voor historici minstens zo interessant als de al vaak gedocumenteerde bloeiperiode. Wat zou mooier zijn geweest dan het verhaal symbolisch te eindigen met de fusie met United Artists (de erven Pickford, Griffith, Chaplin en Fairbanks, die zich begin jaren twintig juist onafhankelijk hadden willen maken van de studio's) en vervolgens de korte heerschappij van Giancarlo Parretti, een ex-ober uit Orvieto.