Bezoekers aan Giotto in Padua bij entree in "quarantaine'; Stofsluis beschermt fresco's

ROME, 25 JUNI. Mensen die de wereldberoemde fresco's van Giotto in de Scrovegni-kapel in Padua willen zien, moeten door een sluis heen om te voorkomen dat zij stof en vervuilde lucht mee naar binnen nemen. Die wordt bij een zij-ingang van de kapel gebouwd. Speciale vloerbedekking neemt het stof op, kalkfilters reguleren de luchtvochtigheid en verwarmings- en koelelementen zorgen voor een constante temperatuur. Het sluissysteem moet ook voorkomen dat vervuilde lucht de kapel binnenkomt.

Dit systeem voor klimaatbeheersing kost ongeveer negenhonderdduizend gulden. Het is voor het eerst dat dergelijke ingrijpende maatregelen worden genomen om een kunstwerk te beschermen. De installatie ervan is de eerste fase van het restauratieplan voor de kapel, dat twee jaar in beslag zal nemen en naar schatting 6,5 miljoen gulden zal kosten. De hoofdingang van de kapel, die aan een drukke weg aan de rand van het centrum van Padua ligt, zal worden gesloten. Via de sluis zullen per twintig à dertig minuten niet meer dan vijftig personen worden toegelaten.

Giotto's veertiende-eeuwse fresco's over het leven van Christus en Maria zijn de afgelopen jaren ernstig aangetast door de warmte, het zweet en de vervuilde lucht die de 350.000 bezoekers per jaar mee naar binnen nemen. Op verschillende plaatsen vervaalt de kleur en begint de kalklaag te brokkelen.

De kleine kapel is begin veertiende eeuw gebouwd in opdracht van Enrico degli , lid van een machtige familie uit Padua. Omdat op deze plaats in de Romeinse tijd een arena stond, wordt de kapel ook wel de Arena-kapel genoemd. Giotto heeft de wanden volgeschilderd met fresco's, in totaal 880 vierkante meter.

Vlak achter de Scrovegni-kapel heeft de Kapel van de Kluizenaars gestaan, met beroemde fresco's van Andrea Mantegna. Deze kapel is bij een bombardement in de Tweede Wereldoorlog verwoest. De brokstukken van de fresco's zijn in zestig kratten bewaard. De autoriteiten in Padua spelen met de gedachte om te proberen deze fresco's weer steentje voor steentje te herstellen.

    • Marc Leijendekker