Herbst-manoeuvre (2)

Al in 1955 werd op de Jachtvliegschool in Twente met de (tweemotorige) Gloster Meteor een figuur gevlogen die verdacht veel lijkt op de in het artikel over de X-13 van Warna Oosterbaan in W&O van 27 mei genoemde Herbst-manoeuvre.

De figuur begon als een normale looping. Zodra het vliegtuig de verticale stand had bereikt werd deze vastgehouden. De snelheid liep dan snel terug en zodra deze de 50 kts bereikte werd één van de motoren dichtgetrokken. Door de trekkracht van de andere motor draaide het vliegtuig om zijn verticale as. Na 180 graden draaiing, het vliegtuig hing dan vrijwel stil in de lucht met zijn neus naar beneden, ging ook de andere motor dicht. In loodrechte duik ging het dan met toenemende snelheid de weg terug. Het vliegtuig werd uit de duik gehaald en tegelijkertijd werden de motoren weer bijgezet. Binnen luttele seconden was het vliegtuig 180 graden gedraaid en vervolgde het zijn weg in omgekeerde richting.

Het is vrijwel zeker dat dit geen officieel figuur was. Wij beleefden er echter veel plezier aan.

    • H.I. Ambacht
    • C.L. van Ree