Onderzoek & Ontwikkleing: Uitgaven van enkele multinationals aan R&D

Grafiek: De onderzoeksbudgetten van bedrijven zijn vorig jaar - gecorrigeerd voor inflatie - in de Verenigde Staten met 7 procent gestegen en in de rest van de wereld met 7,8 procent.

Hoeveel geld bedrijven spenderen aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) hangt onder andere af van de sector waarin ze opereren. Geneesmiddelenfabrikanten, zoals Merck, hebben hoge R&D-budgetten (11,5 procent van de omzet), maar ook in de computer- en in de elektronica-industrie trekken ondernemingen veel geld uit voor onderzoek naar nieuwe produkten. Philips gaf vorig jaar ruim twee miljard dollar uit aan R&D (6,8 procent van de omzet) en heeft daarmee het grootste onderzoeksbudget van de Nederlandse multinationals. Olieconcerns geven relatief weinig uit aan R&D. Koninklijke Shell Groep besteedde er vorig jaar 881 miljoen dollar aan, 0,9 procent van zijn omzet. (Onderzoek: Niek den Tex)