Foto: FOLKESTONE - De eerste passagierstrein van ...

Foto: FOLKESTONE - De eerste passagierstrein van Frankrijk naar Engeland heeft de rit door de Kanaaltunnel gisteren langzaam maar zeker volbracht. De zeven elektrische wagons werden getrokken door een Franse diesellocomotief omdat elektriciteit in de tunnel nog niet voorhanden is.

Het prototype van de Eurostar, de sneltrein door de kanaaltunnel, is uitgebreid beproefd in Frankrijk en wordt de komende vier maanden in Zuidoost-Engeland uitgeprobeerd. De treinen zijn gemodelleerd naar de Franse TGV, maar zijn aangepast aan de drie verschillende elektrische en signaleringssystemen in België, Engeland en Frankrijk.

In Engeland is het voltage lager dan in Frankrijk. De stroomtoevoer gebeurt bovendien via een derde rail in plaats van via bovenleiding. De trein kan in Frankrijk een snelheid bereiken van 300 kilometer per uur, maar zal aan de overkant van het Kanaal voorlopig niet harder gaan dan 160 kilometer per uur. President Mitterrand van Frankrijk uitte vorige maand nog zijn ongenoegen over de gebrekkige aansluiting op het Engelse spoorwegennet. De conservatieve Britse regering heeft pas onlangs besloten tot de aanleg van een snelle verbinding tussen de tunnel en Londen. Deze zal niet voor de volgende eeuw gereed zijn. (Reuter)