De ringen van Daniel Kruger vervlechten de oerstaat met perfectie

Tentoonstelling: Ringen van Daniel Kruger, t/m 23 juni in Galerie Ra, Vijzelstraat 80, Amsterdam, di t/m vr 12-18u, za 11-17u. Collectie tot eind juli te bezichtigen.

Eind jaren zeventig verliet Daniel Kruger zijn geboorteland Zuid-Afrika om in Duitsland een opleiding tot sieraadontwerper te volgen. Al snel ontwikkelde hij zich tot een van opvallendste persoonlijkheden in deze discipline. Zijn sieraden lijken op te borrelen uit de duistere krochten van een ongebreidelde fantasie, waarin etherische schoonheid en ruw geweld naadloos met elkaar zijn vervlochten. Als kunstenaar erkent Daniel Kruger geen hiërarchie, geen moraal, geen goed of kwaad. Bij hem is alles denkbaar, alle materialen, alle vormen: zijn driedimensionale voorstellingsvermogen wordt door geen enkele grens gehinderd.

Wie zijn werk door de jaren heen heeft gevolgd, ziet bepaalde ideeën terugkeren, maar van de nette afwikkeling van een thema is geen sprake. Als contragewicht voor zo'n breed oeuvre heeft galeriehouder Paul Derrez voor deze solo-tentoonstelling in Galerie Ra een smal en dwingend thema gekozen: ringen. Voor de sieradenmaker is de ring een lakmoesproef. Van alle soorten sieraden is dit het meest gebonden in het gebruik, dus ook in vorm en formaat.

Liefst zeventig ringen zijn er te zien die Daniel Kruger tussen 1979 en vorig jaar heeft gemaakt. Sommige zijn heuse bouwwerken, bijvoorbeeld een ring die lijkt op een kathedraal van gouddraad met een koepel en vier hoektorens, alle met robijnen bekroond. Er is ook een ring als een Siamese tweeling die zich bovenop de vinger in tweeën splitst, ieder met een eigen toermalijn. Sommige stenen zijn tot in de perfectie geslepen, andere zijn direct in hun ruwe oerstaat gemonteerd. Het wekt geen verbazing dat in dit nogal kinky oeuvre, ook buitenissige steensoorten opduiken als morganiet, tanzaniet, karmiool en rubeliet. Het past wel bij een ontwerper die een collier samenstelde uit de glasscherven van een door vandalen vernielde telefooncel. Maar er is ook een vitrine met sieraden die geënt lijken op het barok, mogelijk genspireerd door Krugers woonplaats München.

München is een toonaangevend centrum geworden van het hedendaagse sieraad. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan docent en ontwerper Hermann Junger en Daniel Kruger maakt deel uit van een uitzonderlijk getalenteerde "lichting' van Jungers leerlingen.

Kruger viert zijn ongebonden creativiteit op nog meer gebieden van de gebonden kunsten. Hij werkt steeds meer met keramiek. Voor de "Feestdis' waarmee Galerie Ra zijn vijftienjarig bestaan vierde ontwierp hij bestek met handvaten van aardewerk. Hij is nu in gesprek met het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch over het ontwikkelen van een servies.