Vendex stoot activiteiten postorders af

AMSTERDAM, 18 JUNI. Vendex Internationaal staakt met ingang van volgend jaar de verliesgevende postorderactiviteiten waaronder Keurkoop in Breda. Dit zei bestuursvoorzitter mr. J.M. Hessels gisteren in Amsterdam na afloop van de besloten aandeelhoudersvergadering van het concern.

Vendex stopt met Maildex, postorderbedrijven in Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Oosterijk, wegens “aanhoudende verliezen en het ontbreken van voldoende inzicht op herstel.” Bij Maildex werken 680 mensen van wie 158 in Nederland. Alle arbeidsplaatsen komen te vervallen. Begin dit jaar was al besloten de postorderactiviteiten in Frankrijk (Inter-Selection) met ingang van 1 juli te beëindigen.

Vendex heeft de naam van de postorderactiviteiten en het klantenbestand verkocht aan de Duitse Klingel Groep. Het gaat om een adressenbestand met circa 1 miljoen 'actieve' klanten die minstens een keer per jaar iets bestellen. Klingel is van plan in de Benelux een een aparte klantendienst op te richten. Dit bedrijf zal werk bieden aan zo'n honderd mensen. Een deel van de Belgische en Nederlandse werknemers van Maildex kan hier aan de slag.

Maildex (omzet boekjaar 1992/93: 390 miljoen gulden) is sterk georiënteerd op zogeheten sweep stakes, waarbij via direct mailing klanten met prijsvragen worden overgehaald produkten aan te schaffen. Deze formule slaat niet meer zo aan en bovendien verzetten consumentenorganisaties zich tegen deze vorm van klantenwerving. In Zwitserland heeft dit zelf tot een wettelijk verbod geleid. Volgens Hessels is de consument tegenwoordig ook meer gericht op de prijs-kwaliteit verhouding en niet zozeer op “kans om een BMW te winnen.”

Vendex blijft nog zitten met twee postorderactiviteiten: Lecturama (boekenseries) en Goldina Art Collection (decoratieve voorwerpen). Omzet en resultaat van Lecturama staan onder druk, terwijl Goldina groeit en rendeert.

Vorig jaar heeft Vendex meer dan tien miljoen guldens gestoken in de omschakeling van Maildex naar een postorderbedrijf dat minder afhankelijk is van sweep stakes. Het management werd vervangen, maar de reorganisatie is niet gelukt. Volgens Hessels omdat Maildex te klein bleek om het op te nemen tegen giganten als Neckermann en Quelle. Maildex leed vorig jaar een verlies van 35 miljoen gulden. Het verlies dat het eerste kwartaal van dit jaar werd geboekt, wees erop dat het totale verlies voor het lopende boekjaar nog hoger zou uitvallen. De verliezen die dit jaar nog geleden worden en de kosten van de reorganisatie van Maildex zullen, volgens Vendex, niet terug te vinden zijn in het resultaat van dit jaar. Het verlies en de kosten worden gecompenseerd door een vrijvallende belastingvoorziening.