Jan Dietvorst

Galerie Metis, Keizersgracht 688, Amsterdam. T/m 10 juli. Wo t/m za 13-18u, 1e zo vd maand 14-17u. Prijzen 950 tot 4000 gulden.

"Met de kanonneerboot Kathleen Ferrier. Die bovendeks alleen twee geschutskoepels heeft en verder helemaal vlak is. Waarvan de voorkant identiek is aan de achterkant. Wat zeker zo verontrustend is als haar vuurkracht. Zij zong.' Zo opent het meest recente nummer van Boris & Conny, het "lifestyleblad op levensbeschouwelijke grondslag' dat Jan Dietvorst sinds enkele jaren uitgeeft, naast De Vlam ("onregelmatig verschijnend opinieweekblad, editie Amsterdam West'). Hoofdredacteur J.C.M. Dietvorst, oorspronkelijk grafisch vormgever en nu programmamaker bij Paradiso en beeldend kunstenaar, drukt daarin soms eigen werk af en schrijft nu eens serieuze, dan weer absurdistische artikeltjes over kunst en aanverwante zaken. Jan Dietvorst (1953) exposeert nu voor het eerst zijn beeldende werk bij de nieuwe galerie Metis. Net als in zijn blaadjes houden gekte en ernst elkaar hier in balans. Drie beeldjes die eigenlijk niet meer zijn dan opgevulde zakjes van wit linnen, hebben rudimentaire menselijke of dierlijke contouren. De uit steeds uit twee zakjes bestaande beelden hebben een erotische inslag: de kin van de één rust bijvoorbeeld tegen de onderbuik van de ander. De zakjes zijn gevuld met rijst: in tijden van laagconjunctuur kun je de inhoud opeten en eventueel later weer aanvullen, aldus de kunstenaar. Verderop staan drie bronzen beeldjes, afgietsels van kleine linnen paspoppen. Twee zijn er omwikkeld met een geblokte theedoek, bij wijze van strapless jurk tot op de voeten. Het biedt een vreemd-bekend gezicht, de klassieke vrouwentors herinnert aan Venussen uit de kunstgeschiedenis. Een derde brons is omhangen met netjes citroenen, sommige rottend en een zoetzure geur afgevend, andere zojuist ververst en nog glanzend geel. Op de aquarellen en inkttekeningen verschijnen twee hoofden in een schaal (Johannes de Doper èn Salomé ?), en mensen die als cacteeën bedekt zijn met stekels. De op het eerste gezicht absurde titel van de presentatie blijkt de lading uitstekend te dekken: "Traditional sculpture & non-abstract drawings in ink and watercolours".

    • Renée Steenbergen