Avonturen van playboy-detective The Saint herhaald

The Saint, Ned.1, 20.26-21.21u.

“Neem de rode kaviaar niet, daar is het niet het seizoen voor. De zwarte is veel lekkerder.” De goedgeklede man met de aristocratische tongval die alles over de betere dingen des levens schijnt te weten, is op een cocktail party van een Russische delegatie beland, omdat zijn hulp wordt ingeroepen bij het overlopen van een geniale wetenschapper. Hij heet Simon Templar, ook bekend als The Saint, en vanaf vanavond herhaalt de KRO een aantal tv-bewerkingen van zijn avonturen.

The Saint, met Roger Moore in de hoofdrol, verscheen in 1962 voor het eerst op de televisie en groeide uit tot de eerste Engelse misdaadserie die internationale populariteit verwierf. Er zijn 114 afleveringen gemaakt die aan tachtig landen werden verkocht. In Nederland debuteerde The Saint op het REM-eiland en werd in 1965 uit de boedel overgenomen door de AVRO.

De gentleman-avonturier maakte echter zijn entree al in 1928 in de roman Meet the Tiger. De zeer Engelse Saint is het geesteskind van de in Singapore geboren Leslie Charteris (1907-1993), zoon van een Chinese chirurg. Charteris, die zijn pseudoniem ontleende aan de achttiende-eeuwse avonturier Francis Charteris, bracht zijn jeugd door op een Engelse kostschool en studeerde aan de universiteit van Cambridge. Aan het gedrag van de Saint is duidelijk te zien dat Charteris aandachtig naar de Engelse upper class heeft gekeken. Toch blijft zijn creatie een buitenbeentje, een amateur die aan geen enkele organisatie is verbonden, maar die altijd op de juiste plek op de juiste tijd verschijnt. Volgens een verslaggever van Life, die in 1954 met de schrijver sprak, was Charteris zich bewust van het feit dat hij door zijn achtergrond nooit bij die klasse zou horen.

In dat interview zei Charteris: “De Saint is een gedealiseerde versie van mijn persoon. Hij leidt een leven zoals ik vind dat mijn leven zou moeten zijn. Maar hij is van iedereen en van alle tijden.” Dat klopt, want de Saint is legendarisch geworden door de boeken en door de vertolking van Roger Moore. In de jaren dertig was er al een poging de Saint tot leven te brengen, in een reeks films met de hautaine Engelse acteur George Sanders in de hoofdrol. Het duurde echter tot de verschijning van Roger Moore op de televisie eerdat de playboy-detective helemaal tot zijn recht kwam.

Moore, die al enige bekendheid genoot door zijn hoofdrol in de kinderserie Ivanhoe, nam een ontspannen houding aan en met opgetrokken wenkbrauwen bracht hij de humor in dialogen naar voren. Als de Saint zegt: “Ik geniet overal,” is dat meteen geloofwaardig. Door de wetenschap dat Moore later de rol van James Bond overnam, lijkt het alsof hij in The Saint al voor die filmrol aan het oefenen was.

Eigenlijk is Simon Templar de voorganger van James Bond: dezelfde smaak, hetzelfde oog voor mooie vrouwen, hetzelfde talent om uit een gevecht tevoorschijn te komen zonder één kreukel in zijn pak, en dezelfde tongue in cheek-houding jegens iedereen om zich heen. Wat echter James Bond niet heeft, is het onmiddellijk herkenbare logo: het figuurtje met stralenkrans. Als die halo aan het begin van elke aflevering boven het hoofd van Moore in beeld verschijnt, kijkt de acteur met een zelfvoldane glimlach naar boven.

In The Russian Prisoner uit 1966, die vanavond te zien is, bestaat de Koude Oorlog nog en zijn de Russen de vijanden. Een jeugdige Yootha Joyce, nu bekend als de naar een beter leven hunkerende echtgenote uit de televisieserie George and Mildred, speelt op overtuigende wijze een veiligheidsagente die niet veel onderdoet voor Rosa Klebb uit de Bond-film From Russia With Love.

Ach, het is allemaal goedkoop gemaakt, met duidelijke decors en achtergrondprojectie, trager dan we nu gewend zijn en met gevechten die zeer voorzichtig uitgevoerd worden. Maar het heeft een geestige charme en zorgt voor een plezierig uurtje amusement.

    • Sue Baker