Mengeling van Japanse en Westerse schilderstijl

Tentoonstelling: Masaaki Osaki in Nederland. T/m 20 juni in molen Adam, Delfzijl. Di t/m zo 17 u, vr 19-20, za 10-12u. Daarna in Sneek (25 juni-25 juli), Brederwiede (30 juli-28 aug), Tilburg (3-9 sept) en Brummen (4-30 okt)

De Japanse kunstenaar Masaaki Osaki is een laatbloeier. Hij begon op zijn 35ste, na een studie medicijnen, te tekenen en schilderen, en debuteert nu op zijn 81ste in West-Europa. Met een rondreizende expositie in Nederland, het land van "de goden Van Gogh en Rembrandt', zoals hij het zelf respectvol noemt.

Masaaki is in Japan een bekende kunstenaar die niet in de traditionele Japanse, maar in de Europese stijl schildert. In de jaren dertig zag hij voor het eerst in Kyoto werk van impressionisten als Gauguin en Renoir. Dat maakte diepe indruk op hem, en hij besloot schilder in de Europese stijl te worden.

Van het resultaat van zijn inspanningen is nu een klein deel te zien in Delfzijl, waar een bescheiden expositie is ingericht met werk van de Japanner. Er hangen haven- en zeegezichten, stillevens, een paar landschappen en een serie vrouwenportretten uit het eind van de jaren vijftig.

Japan en het Westen, Europa en Amerika, versmelten op een elegante en curieuze manier vooral in de vrouwenportretten: Japanse meisjes en vrouwen, voornamelijk in Westerse kleding, die zitten en hun haar kammen, geschilderd in een Europese schilderstraditie, tegen een in de eind jarenvijftig modern Amerikaans decor, soms met flower-powerachtige oranje bloemetjes als decoratie op de achtergrond. In die schilderijen is een kwetsbaar evenwicht tussen de drie invloedsferen ontstaan.

Osaki's landschappen (van het merkwaardige Akiyoshidai-gebergte) en bijvoorbeeld zijn Bloeiende raapzaad zijn mooi geschilderd. Maar zijn kustlandschappen en havengezichten, Westers realistisch getekend maar opgebouwd volgens Japanse compositieregels, zijn te illustratief. Ze doen denken aan illustraties uit de National Geographic. Daarmee voldoen ze overigens wel aan de opzet van de tentoonstelling, en dat is: Japan en Nederland "nader tot elkaar brengen'.

    • Paul Steenhuis