Sphinx wil omzet van 1 mrd gulden

Koninklijke Sphinx, fabrikant van sanitair, tegels en badkamermeubilair, streeft naar verdere versterking van haar positie op de Europese sanitairmarkt.

Dat moet gebeuren door groei op eigen kracht en door overneming van andere bedrijven. De onderneming stelt zich ten doel in de tweede helft van het lopende decennium een omzet te halen van ongeveer één miljard gulden, gepaard gaande met een verdere toeneming van de winst per aandeel. Dat blijkt uit het verslag over het eind maart geëindigde boekjaar 1992/93, waarop de directie gisteren een toelichting heeft gegeven.

In het verlagjaar daalde de omzet van 398,8 miljoen tot 393,6 miljoen gulden doordat de divisie Technische Keramiek niet meer in de gebundelde jaarcijfers werd meegenomen in verband met de vorming van een joint venture met de Britse fabrikant Hewitt. Technische Keramiek deed het teleurstellend en sloot het jaar af met een negatief bedrijfsresultaat. Sphinx heeft 50 procent behouden om meer kennis te verkrijgen op het gebied van vuurvaste materialen, waarbij zij evenmin uit het oog heeft verloren dat Hewitt toegang tot de Amerikaanse markt heeft, zo verduidelijkte president-directeur J.B. van Vliet.

Over het lopende boekjaar wilde Van Vliet net zo min als in het jaarverslag uitspraken doen. Wel kon worden vernomen dat over de eerste maanden van het nieuwe boekjaar Sphinx “niet ontevreden is”.