Uitvindersprijs voor nieuwe strooidoos

ROTTERDAM, 15 JUNI. Hoewel de uitvinding van een strooidoos zonder milieu-onvriendelijke metalen sluiting minder revolutionaire gevolgen voor de maatschappij zal hebben dan gloeilamp en stoommachine, sleepte B. van Suntenmaartensdijk er vandaag toch de ID-NL Jaarprijs mee in de wacht.

Hij is een van de gemiddeld duizend Nederlanders per jaar die er 250 gulden voor overhebben om hun uitvinding te laten "keuren' door het Specialistisch InnovatieCentrum voor Uitvindingen ID-NL in Rotterdam. Van die vindingen belanden er uiteindelijk zo'n veertig op de markt.

Dank zij Van Suntenmaartensdijk zijn straks in de supermarkt hagelslagdozen en soortgelijke verpakkingen te vinden die - door twee stanslijnen op één van de hoeken - open én dicht kunnen. Daardoor is de metalen strooituit overbodig geworden. Druk je op de bovenkant, dan gaat de doos open, druk je op de onderkant, dan gaat hij weer dicht. Uitermate simpel, zo lijkt het, maar Van Suntenmaartensdijk was acht maanden bezig met zijn uitvinding.

De bescherming van zijn waardevolle idee leverde de uitvinder, die een eenmansbedrijf in kartonnage-ontwerpen drijft, heel wat slapeloze nachten op. Een octrooibureau attendeerde hem op ID-NL, dat hem ondersteunde tijdens uiteindelijke succesvolle licentie-onderhandelingen met een kartonfabriek.

R. Hendrikx (een van de tien genomineerden) bedacht samen met J. Cavé de "masterclip', een geavanceerde paperclip. Hij vindt de ID-NL Jaarprijs een goede zaak, die bijdraagt aan de afbraak van het Willie Wortel-imago waaronder hij en zijn collega's nog vaak gebukt gaan. “Wij zijn geen uitvinders, maar produkt-ontwikkelaars. De echte uitvinders, Watt, Edison, zijn al lang begraven. Wij borduren voort op wat ons is aangeleerd.” Produkt-ontwikkeling is voor de laadmeester van betonwagens een hobby. Daarbij probeert hij altijd simpele, eenvoudige oplossingen te kiezen.

“De paperclip is qua functionaliteit en prijsstelling een perfect staaltje. Juist daarom leek het mij een uitdaging de functionaliteit ervan te verbeteren.” In de masterclip worden de voordelen van een nietje en een paperclip gecombineerd. Het stapeltje papier wordt wel doorboord zodat het goed op zijn plaats blijft, maar de ontnieter is als het ware ingebouwd waardoor loshalen zonder beschadigingen mogelijk is. Door kleine aanpassingen is het bovendien mogelijk de masterclip in een ordner of ophangsysteem te bevestigen. Ook kan een bedrijf de clip laten bedrukken met het eigen logo.

Cavé maakte de prototypes van een stukje regenpijp en een koperen spijkertje. “Hendrikx en ik zijn daar samen mee naar ID-NL gegaan waar ze meteen uit hun bol gingen.” De masterclip bleek zo origineel dat de twee uitvinders nu eigenaar zijn van het octrooi. Hendrikx vindt dat een kroon op zijn werk. “Het betekent toch dat je produkt wereldwijd uniek is.” Via ID-NL heeft een bedrijf de licentie overgenomen. Het hoopt eind volgend jaar al vijf miljoen clips verkocht te hebben.