Fokker boekt order voor vijftien F 70's

PARIJS, 15 JUNI. Fokker heeft de eerste vijftien vliegtuigen van het nieuwe type 70 verkocht aan de Indonesische luchtvaartmaatschappijen Sempati Air en Pelita Air. Sempati heeft daarnaast optie genomen op nog eens vijf toestellen. Dat heeft het bestuur van Fokker vanmorgen in Parijs bekendgemaakt, waar het bedrijf deelneemt aan een luchtvaartshow.

Met de order is een bedrag gemoeid van naar schatting 750 miljoen gulden. Sempati heeft tien toestellen besteld en Pelita vijf. Volgens Fokker-voorzitter E.J. Nederkoorn bestaat zowel in Europa, het Verre Oosten als Amerika een “enorme potentiële belangstelling”.

Fokker onderhandelt met een aantal Europese luchtvaartmaatschappijen over aanschaf van de Fokker 70. KLM City Hopper behoort volgens Fokker tot de genteresseerden, evenals de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS, het Zwitserse Swissair en het Duitse Lufthansa City Lines. De Nederlandse overheid heeft het plan de verouderde Fellowship te vervangen door de Fokker 70.

De vliegtuigen van Sempati krijgen 74 zitplaatsen, waarvan 20 in de eerste klasse. De eerste toestellen zullen in maart 1995 worden geleverd. Dat jaar krijgt Sempati de eerste vier toestellen. Sempati is een grote klant van Fokker. Het bedrijf beschikt al over zeven Fokker 100-toestellen en zes F27's. Met de nieuwe orders voor de Fokker 70 heeft de Nederlandse vliegtuigbouwer in totaal 130 toestellen in Indonesië verkocht.

Pelita Air, al 25 jaar klant van Fokker, zal in 1995 twee Fokker 70's afnemen en de andere drie in 1996 en 1997.

Pag 19: Order heeft geen effect op sanering bij Fokker

Pelita Air Services onderhoudt ongeregelde luchtdiensten ten behoeve van Pertamina, de Indonesische staatsoliemaatschappij.

De Fokker 70 is ontwikkeld voor de markt van straalverkeersvliegtuigen met een capaciteit van 70 tot 80 zitplaatsen. Het toestel dicht het gat tussen propellertoestellen met 30 tot 50 stoelen en straalvliegtuigen die plaats bieden aan 100 tot 150 passagiers. Nederkoorn gelooft dat de eerste orders voor de "baby' van de "Fokker-straalfamilie', die in precies negen maanden is ontwikkeld, een gunstig effect zal hebben op de verkoop van de Fokker 100, waarvoor de fabriek tot nu toe 360 orders en opties heeft.

B.E. Dijkhuizen, die bij Fokker de leiding heeft voor de produktie van straalvliegtuigen, denkt dat er een markt voor 1300 toestellen is voor het segment dat de Fokker 70 bestrijkt. De Nederlandse fabriek meent daarvan meer dan de helft te kunnen leveren. De 70, aan de bouw waarvan het Canadese Bombardier, het Noordierse Shorts (vleugels), Dasa en Rolls Royce (motoren) meewerken, heeft op zijn markt volgens Fokker nauwelijks concurrentie. Het vliegtuig kon, voortbordurend op het concept van de Fokker 100, relatief goedkoop worden ontwikkeld. De prijs van de Fokker 70 schommelt daardoor rond de 45 miljoen gulden, hoewel de fabrikant zelf in het openbaar hardnekkig weigert over prijzen te praten.

Voor de al eerder aangekondigde saneringen bij Fokker, waar 1400 mensen moeten verdwijnen, heeft de verkooporder geen gevolgen. “Wel is het een gelukkige dag voor Fokker”, beklemtoonde bestuursvoorzitter Nederkoorn, die geen garanties kan geven dat er na de Fokker 100 ook een Fokker 130 in produktie zal worden genomen. De Fokker 130 zou een directe concurrent worden van de Airbus 319, waaraan Dasa voor 38 procent deelneemt. Deze Duitse eigenaar van Fokker maakte eerder deze week in Parijs al de eerste zes orders voor de A319 bekend. Nederkoorn noemde de Indonesische transactie de grootste order die in Parijs is bekendgemaakt.